Hej,

Har en kåk som är byggd på krypgrund som saknar all form av dränering. Markförhållanden är relativt goda skulle jag tro med mycket sandjord. Jag tippar på att drygt 50cm av grunden ligger under markyta och ca 50cm över enligt bilder nedan. Bara en liten del av grunden är tillgänglig för kontroll och på insidan av grundmuren i detta område är det en del fuktgenomslag på nedersta delen av muren.

Min tanke var/är att köra på Isodrän, Platon eller dyl. De olika varianterna har säkert sina för- och nackdelar. Min fråga är dock om det är lönt att isolera grunden utifrån när runt hälften av den ligger ovan markyta? På ytan som ligger ovanför mark kommer jag inte ha möjlighet att göra någon tilläggsisolering.

Tacksam för tankar kring ovan!

//F
 
  • IMG_4505.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4507.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4508.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4509.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir lite förvillad här. Du vill väl montera isodrän/platon för att leda bort fukten? Inte för att isolera?
Eller funderar du på att tilläggsisolera hela källaren när du ändå håller på?

Det kanske är för tidigt för mig ....
 
Men isodrän/platon/pordrän fyller väl en värmeisolerande funktion också? Frågan är om jag verkligen behöver skivorna eller om det räcker med t.ex. endast Platon-mattan (utan att lägga på isoleringen utanför).
 
Frhog skrev:
Men isodrän/platon/pordrän fyller väl en värmeisolerande funktion också? Frågan är om jag verkligen behöver skivorna eller om det räcker med t.ex. endast Platon-mattan (utan att lägga på isoleringen utanför).
Du har säkert koll på att platon och isodrän/podrän jobbar lite olika. Vilken som är bäst tänker jag inte kommentera, det finns det andra som redan gjort .. :)

I ditt fall skulle isoleringen innebär en väldigt liten besparing av energi. Om ens någon.
Så det är nog lite upp till dig själv vad har du har för framtidsplaner eller ekonomi.

Jag vet faktiskt inte hur platon står sig prismässigt mot isodrän? Skiljer det mycket?
 
Iom att det är en krypgrund och inte källare så är det väl bättre att inte isolera så inte värmeskillnaderna blir så stora och därmed kondens? Jag kan ha fel men platon borde ju räcka om ens det behövs.
 
Är det kanske inte även läge att sätta in en avfuktare om det nu är så att du har problem med fukt i krypgrunden?
 
Möjligt att det blir nästa steg men det är tyvärr ett större ingrepp än att dränera i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.