Hej! Jag har köpt en bostadsrätt där allt är original sedan den byggdes på sjuttiotalet. Mitt mål är att alla väggar ska vara släta och vita. Jag är inte alls insatt i byggvärlden. Så säg att jag börjar med att riva alla tapeter. Vad tror ni kommer vänta mig därunder? Kan jag måla direkt där, eller sitter det något "rått" material som jag måste spackla? Jag förstår att det kan vara svårt att säga, men ni kan ju höfta till med ett svar som gäller för "medelmiljonprojektslägenheten"...
 
...Bredspacklar
 
Okej, det är alltså ett måste?
 
Blokkies Joubert skrev:
Okej, det är alltså ett måste?
Ja du lär ju inte lyckas riva bort tapeter till en helt slät yta direkt. Snarare kommer du att ha en väldigt ful och skrovlig yta, så mer eller mindre spackel och sliparbete får du räkna med. Om tapeterna sitter dåligt kan du behöva fästa med någon form av spärrfärg.
 
norrbottenstorpet skrev:
Ja du lär ju inte lyckas riva bort tapeter till en helt slät yta direkt. Snarare kommer du att ha en väldigt ful och skrovlig yta, så mer eller mindre spackel och sliparbete får du räkna med. Om tapeterna sitter dåligt kan du behöva fästa med någon form av spärrfärg.
Okej, min tanke var väl att man redan hade spacklat innan man satte upp tapeterna (men vad vet jag ;)).

Men vad menar du med det sista där, "fästa med spärrfärg"? Kan man bredspackla direkt på tapet...?

OT: inte sedan det glada 90-talet har jag varit med om ett forum där man själv måste specificera radbrytningar med html-taggar...
 
Blokkies Joubert skrev:
Okej, min tanke var väl att man redan hade spacklat innan man satte upp tapeterna (men vad vet jag ;)).
Förmodligen har man det, men resultatet av att riva bort tapeter brukar inte vara en slät yta, snarare en katastrofalt gropig och ojämn yta.

Men vad menar du med det sista där, "fästa med spärrfärg"? Kan man bredspackla direkt på tapet...?
Om tapeten sitter bra brukar man kunna spackla direkt på. Om det är någon jättegammal tapet som suger mycket kan ett varv färg vara en bra grund.

OT: inte sedan det glada 90-talet har jag varit med om ett forum där man själv måste specificera radbrytningar med html-taggar...
Radbrytningar? Det räcker väl med att trycka ENTER när du skriver? Om du ska citera del av text (som jag gör ovan) behövs lite klipp och klistra i HTML-koden, men ganska lite. Annars finns väl allt i knapparna ovan inläggsfältet?
 
Alright, blir väl till att spackla då.

Det räcker väl med att trycka ENTER när du skriver?
Nja, det gör det faktiskt inte.

Alla mina radbrytningar som jag gör med enter försvinner - förutom när jag redigerar meddelanden.
 
Redigerat:
S
helt perfekt slätt kommer inte väggarna bli
har man otur när man spackar på tapet kan tapeten suga åt sig vattnet och släppa från väggen
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.