Jag renoverar badrummet i min bostadsrätt (finns andra trådar om det).
I mitt badrum kommer det ut två rör ur schaktet (slitsen?)
Se bild
Skärmavbild 2013-10-06 kl. 18.07.13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen går det vidare till kök och dusch/wc/tvättställ
Se bild
Skärmavbild 2013-10-06 kl. 18.09.19.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag tänker byta ut rör etc som jag ansvarar för, lutar åt utanpåliggande kromade.

I schaktet (slitsen) ser det ut så här
Skärmavbild 2013-10-06 kl. 18.14.10.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det rimligt att kräva av föreningen att fixa nya rör ut från stammarna (Alltså den biten genom väggen i schaktet) ?
 
Tycker du ska höra med dem. Vissa bostadsrätter äger alla rör som är dolda, och brukar kunna stå för del av kostnaden för golvbrunnsbyte och saker som inte syns. Detta är naturligtvis inte alla föreningar som annamar men det är ju helt klart värt att fråga..
 
O
Fråga kostar inget... men du kan inte kräva nånting!

Se till att du har kollat med föreningen vad som gäller vid badrumsbygge....
 
Föreningen har noll koll.
I huset har det renoverats kors och tvärs utan godkännande och med mer eller mindre tveksamma metoder,
Min tanke är att snart sälja men vill göra så rätt det går och passa på att låta föreningen fixa som jag ser det lite bristfälliga anslutningar nu när jag ändå har slitsen öppen.
 
S
Föreningen står endast för inkommande rör, alla kopplingar och rördelar i din lägenhet är ditt ansvar.
Så var det för mig år 2012.
 
I föreningen där jag bor står det i stadgarna, att föreningen endast ansvarar för rör som betjänar flera lägenheter eller andra utrymmen i fastigheten, samt att de ansvarar för hela värmesystemet.

Så ett tipps kolla i stadgarna, kolla igen med föreningen om inget står i stadgarna.
annars byt allt efter dina kranar/balofixer
 
Redigerat:
DanielF skrev:
Föreningen står endast för inkommande rör, alla kopplingar och rördelar i din lägenhet är ditt ansvar.
Så kategorisk kan man inte vara. Det beror på stadgarna.
 
O
Hos oss anser vi att vårat ansvar slutar vid kundens ballofix... åtminstone i köket
Jag är visst lite väl full :p
Jag menar i vår förening... och medlemmens kök....
 
Ansvar regleras enligt stadgar.

En fin sak med ansvar inom brf, är att den som innehar ansvaret, avgör också tidpunkten för när del skall renoveras/bytas ut. Alltså kan aldrig en innehavare KRÄVA att föreningen skall byta sina rör, samtidigt som innehavaren byter sitt. Sedan får man fundera lite vidare på detta:

Föreningen finns inte som någon extern part för medlemmarna, föreningen ÄR medlemmarna. Föreningen företräds av styrelsen. Styrelsen (ska ha) har en plan för när dessa rör skall bytas. Alltså, vad är det du begär, egentligen?

Jo, att just nu när du vill, inte när de som du och dina grannar har valt gemensamt att planera in lämplig tidpunkt, nu skall dina grannar (och du själv!) bekosta dessa rör till dtt badrum. Varför?

Antagligen tänker du, att det hade ju varit bra att passa på, så att man kanske slipper att riva och förstöra ditt badrum i förtid, om förening kommer om, te x 8 år, och vill byta dessa två rör. Sund tanke, för övrigt.

Men, har föreningen (dina grannar) något att förlora på att ditt badrum förstörs om 8 år, för att förening behöver byta dessa två rör? Ja, tänker du, just ditt badrum behöver inte göras om. Fel tänkt, säger jag, eftersom likabehandlingsprincipen ger, att även om ditt badrum inte behöver rivas, så kommer du ändå vara tvungen att ersättas lika övriga medlemmar. Alltså, ekonomiskt skit samma för dina grannar.

Vem har då att vinna på att dessa rörbyts ut nu? Jo, du. Du kan ju både få kompensationen för att ditt badrum slipper stambytas, samt slippa riva det fungerande badrummet. Alltså, du bör hellre be om tillstånd från styrelsen, att på egen bekostnad byta ut fram till koppling i slits. På så sätt tjänar du OCH föreningen har kvar beslutsrätt över när deras utgifter för dessa rör kommer.
 
C
Nu gällde det ju ett nytt avstick på stammen, och inte ett stambyte.
 
Usch, jag svarade rörigt såg jag. På TS direkta fråga: Nej, det är inte rimligt. Vill du har dessa rör fräschare, så får du väl måla dem. I Schaktet är de ihoplödade (ingen koppling), finns ingen anledning att övriga medlemmar skall bekosta åtgärd på detta just nu, bara för att du vill ha enhetliga (kromade) rör.
 
Dock är en löd skarv lika mycket skarv som en presskoppling eller en mekanisk koppling...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.