Det är med en stor släng av ångest dessa ord författas så vänligt visa hänsyn, jag vet att jag ställt till det lite :)

Iaf, vi hyr en lägenhet som nyligen renoverades och där bland annat golvet slipades och lackades.. Jag lyckades därefter med konsttycket att låta flytande tvättmedel stå och läcka medan jag var på innegården och försökte mäkla fred mellan barnen.. resultatet förutom att syster och bror blev sams var också ->

IMG-20150907-WA0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ångest. Jag fick höra att lacken arbetarna hade använt var sidenmatt, så jag köpte en burken de rekommenderade på Flügger (http://gm.flugger.com/sv/prodsikk.dll?SPROD=ON&SPROD-NR=GULVLAK&GO=Vis+udskrift) och vad en kompis som är finsnickare att komma över och slipa/lacka.

Resultet blev:
IMG-20151121-WA0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fläcken är ju borta men nyansen blev ju inte densamma... så snälla, snälla bidra med tips och förslag. Köpa ny lack? Betsa? Dunka huvudet i väggen?
 
Hur många m2 är golvet på? Det bästa vore ju att slipa/lacka hela golvet. Att fixa till det värsta kanske är ok om man själv äger det men när man hyr så får man nog se till att det blir ordentligt gjort.
 
Stefan N skrev:
Hur många m2 är golvet på? Det bästa vore ju att slipa/lacka hela golvet. Att fixa till det värsta kanske är ok om man själv äger det men när man hyr så får man nog se till att det blir ordentligt gjort.
30 kvadrat drygt. Vi kommer dessvärre inte har råd/möjligheten att ta in någon men förstår självklart att det borde göras om vi inte själva lyckas få det 'ordentligt gjort'. Vilket vi vill försöka göra först.
 
borde nästan gå på någons försäkring med tanke på att ni hyr, eller?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har ni inte råd att hyra en golvslip själva?

Annars skulle jag sonika vänta ut fläcken, efter några år kommer golvet ändå vara olikfärgat pga solljus och möbler.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
chevan skrev:
borde nästan gå på någons försäkring med tanke på att ni hyr, eller?
Trodde vi också först.. försäkringsbolaget täckte inte vätskeskador..
 
MissAnpassad skrev:
Har ni inte råd att hyra en golvslip själva?

Annars skulle jag sonika vänta ut fläcken, efter några år kommer golvet ändå vara olikfärgat pga solljus och möbler.
Kanske om vi skulle skramla ett tag.. men saken är också den.. att vi fått möjligheten till att få byta till ett större lägenhet i början av nästa år.. så fel säsong för sol och fläckan är på den del av golvet där det skulle stå i vägen för möbler och dylikt.



Ni tror alltså inte att det går att hitta någon lack/bets som skulle matcha? För liksom hela golvet var ju nyslipat/nylackat strax innan jag lyckades med detta så något har dom ju gjort för att golvet ska ha den nyansen den ändå har :/
 
Som hyresgäst skulle jag nog akta mig för att slipa golvet själv.
Det krävs en viss vana och har du inte det så riskerar du att hela golvet måste bytas ut vid avflyttning och du blir skadeståndsskyldig till mycket större kostnad än vad en proffsslipning kostar.
Det handlar inte om astronomiska summa att anlita ett proffs, ca 250-300 :- per m2 in moms.

Oavsett så skulle jag kontakta hyresvärden. Du har redan gjort en tveksam åtgärd utan att prata med hyresvärden, gör det inte värre utan diskutera det med hyresvärden.

Du kan ju undersöka möjligheten om du kan få ROT-AVDRAG. (men troligen inte i hyreslägenhet)
 
Är det en hyresrätt är det inget ROT....
 
Stefan N skrev:
Är det en hyresrätt är det inget ROT....
Nej, normalt inte om en hyresvärd utför jobbet. Är du säker på att det inte går om man utför ett jobb som detta pga en skada som hyresgästen är skyldig att ersätta?

För övrigt så har man ofta en oturs- (förr kallad drulle) moment i sin försäkring. Har TS dubbelkollat att inte detta finns i hemförsäkringen?
 
men er hyresvärd har nog en försäkring som täcker denna typ av skador, kräver dock att ni hyr vitt skulle jag tro.
 
Är det lack då och inte hårdvaxolja eller bara olja?
 
Jag tycker golvet ser ut att vara hårdvaxoljat och inte lackat. Om det är det så bör det gå att slipa ner och lägga på ny hårdvaxolja. Dock måste ju all lack bort. Att slipa ner och lacka om golvet kostar ca 6-8k då ni inte har rotavdrag.
 
chevan skrev:
men er hyresvärd har nog en försäkring som täcker denna typ av skador, kräver dock att ni hyr vitt skulle jag tro.
En typisk fastighetsförsäkring för hyresfastigheter har en självrisk på ett basbelopp (44.500:), kanske vissa försäkringar har en självrisk på ett halvt basbelopp (22.250:).

Så att hoppas att hyresvärden har en försäkring som täcker denna skada är förmodligen utsiktslöst.
 
Som flera redan skrivit så ska du prata med hyresvärden, även om det naturligtvis inte är det roligaste samtalet du kan ha. Du får, iallafall inte med ett normalt hyreskontrakt, utföra sådana reparationer själv. Du ska inte ens anlita en egen golvslipfirma utan att hyresvärden är med på noterna. Risken är stor att du åker på att betala två ggr om hyresvärden inte anser att jobbet är bra nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.