... är det bra? Jag kom på den strålande idén att "måla ihop" tak och taklister med samma takfärg (Beckers) i mitt kök. Jag tvättade först med målartvätt, sköljde ordentligt, och rollade ett lager över innertak och taklister. Och ett parti över köksskåpen, som satts igen med typ vitfolierad spånskiva.

Och idag slog mig tanken att listerna och spånskivan är ju glatta material, medan taket suger färgen på ett helt annat sätt, så man kanske skulle ha haft en annan typ av färg på lister och spånskivan. Vad säger ni, kommer färgen att flagna?

Snyggt blev det i alla fall.
//Maria
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
Jag målar då alltid taklister och tak med samma färg och det har alltid funkat.
 
Vi har hörnlister på två hörn, och blev rekommenderade att använda väggfärgen även till dem. Det fungerade utmärkt bra.
 
Ja det är väl standard att måla ihop taklisten med taket...? Är målare själv och nog aldrig gjort annorlunda. =) Om inte taklisten ska vara träfärgad eller så då.
Men om du tvättat noga så kommer färgen inte flaga.
Det är den laminerade spånskivan (vitfolierade) som vanligtvis kan ställa till det.
Men eftersom det är ett parti så högt upp, som aldrig (?), kommer utsättas för nötning så är det lugnt.
Har du bara tvättat så kommer den inte flaga av sig själv...
 
Ja det är väl standard att måla ihop taklisten med taket...? Är målare själv och nog aldrig gjort annorlunda. =)
Samma här.
 
Tack, snälla för svaren! Jag är totalt hopplös på såna här saker. Ni skulle skratta om ni fick veta hur jag klantade till det med maskeringen av det jag inte hade tänkt måla ...
//Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.