Jag har borrat en drös hål med 26 mm diameter i trä. Nu visade det sig att jag borde borrat 28, kanske till och med 30 mm.

Men, hur borrar jag upp dem?

Metallborr känns naturligt, eftersom de inte har de skärande piggarna i kanten och därmed inte behöver något för centrumspetsen att styra i, men de borr jag har i de dimensionerna har kona som fäste, och det lär ju inte passa i borrmaskinen...

Träborr lär bli otäckt, av ovan nämnda anledning. Såna där platta träborrar skulle blivit hårresande otrevligt.

Det enda jag kan komma på är att köpa två hålsågar, och använda den ena för att såga ut en 25 mm plugg som jag kan ha som centrum när jag borrar med den önskade dimensionen, men även det känns dels lite potentiellt farligt, dels krångligt.

Jag har ingen större lust att fila upp 20 hål i 45 mm regel.

Så, förslag (förutom att jag skulle tänkt innan jag borrade...)?
 
Tycker inte det borde vara några större problem med flatborr.
Iaf inte om det inte är väldigt trångt eller svåråtkomligt.
 
Vad har du för 28 mm borr?
Plugga igen hålen.
Du behöver inte plugga med en rund bit, en fyrkantig som du täljer av hörnen på funkar men helst inte ändträ.
Limma fast pluggen.

Protte, har också gjort fel ibland

PS ska nya hålen borras med cylinderborr (Forstner) så tvinga fast en brädbit med ett 28 eller 30 hål ovanpå dina 45 reglar så styr brädbitshålet tills du kommit tillräckligt djupt
 
Redigerat:
Kanske om du tar en hålsåg och lägger dit en längre borr att centrera med? Så lång så den går genom hela regeln innan hålsågen börjar arbeta. Så spänner du fast ett trästycke under hålen i regeln som du borrar igenom för att få det centrerat.
 
Eller, ta en osb-skiva eller dylikt, borra ett hål i skivan, centrera sedan nya hålet över det gamla, borra med det större borret. Borde funka eller?

Edit: Kanske var det Prototypen menade....
 
Redigerat:
Det var nog jag det
 
Tack för alla svar, många bra idéer!

Tycker inte det borde vara några större problem med flatborr.
Den kummer att hugga något alldeles otroligt. Det finns inte en chans att jag kan hålla den stadigt när ena kanten börjar bita när jag inte först fått börja med centrumpiggen.

Vad har du för 28 mm borr?
Plugga igen hålen.
Du behöver inte plugga med en rund bit, en fyrkantig som du täljer av hörnen på funkar men helst inte ändträ.
Limma fast pluggen.
Funkar säkert, men en hel del jobb.

PS ska nya hålen borras med cylinderborr (Forstner) så tvinga fast en brädbit med ett 28 eller 30 hål ovanpå dina 45 reglar så styr brädbitshålet tills du kommit tillräckligt djupt
Träborr, cylinderborr eller hålsåg, beroende på vad som är billigast. Oavsett, jag tror det är rätt svar. Enkelt, säkert och ganska felresistent. En positiv bieffekt är att "offerklossen" minskar risken för fläkning också.

Kanske om du tar en hålsåg och lägger dit en längre borr att centrera med?
Hade varit bra om det gick, men det går åtminstone inte med mina hålsågshållare att byta centrumborr.

Tryck in en rundsav i hålet och borra på nytt?
Går säkert (jag har till och med rundstav hemma...), men lite struligare.

Summan av kardemumman: Jag går nog på Prototypens lösning. Har jag inte synts till här efter helgen så överlevde jag inte. :)
 
Till mina starret-hålsågar har jag en adapter dom du kan fästa två hålsågar på just för att kunna använda den mindre som styrning för att kunna borra upp.
 
Så, nu har jag gjort ett helt vetenskapligt test i en 45 regel.
Borrade först ett 25mm hål för att sen borra upp med ett 28mm flatborr. Nemas problemas, inte snyggaste resultat men antar att det kvittar. Tog ca 2 sekunder att borra om hålet med flatborr!

Lycka till.
 
ullberg
xibeca skrev:
Till mina starret-hålsågar har jag en adapter dom du kan fästa två hålsågar på just för att kunna använda den mindre som styrning för att kunna borra upp.
"klassiska" hålsågar som man gängar på hållaren (dvs. inget modernt SDS-system) brukar tillåta att man gängar på en till hålsåg, helt utan adaptrar. Den mindre som man givetvis sätter som nr 2 blir då några millimeters styrning, brukar funka bra att borra upp på det sättet. Nu kanske det är för liten skillnad mellan 26 & 28 för att de ska gå att skruva på men kanske 26 - 30 kan funka?
 
Den metod Prototypen och Zamora beskriver är bäst och enklast! Det finns ingen anledning att pröva nåt annat.
 
Chaly
Hur noga är det att det nya hålet är centrerar med det gamla?
Om det inte är så noga skulle jag bara matat på med flatborr eller vad jag nu har för borr i rätt dimension.
 
Frågan ligger under möbelsnickeri så jag tror ju inte att det bara ska genom en VP slang och skivor på båda sidor....

Protte
 
Varför inte fräsa up hålet istället då. Då blir det snyggt och exakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.