Hej allihop.

Varning för långt meddelande...

Jag har en slänt mot min granne där jag ligger ca 1,80 m högre än min granne nedanför. Slänten börjar på min tomt med 2/3 och vid tomtgräns fortsätter den med 1/3 ner på grannens tomt.
Ingen av oss gillar slänten så som den är idag med en massa ogräs och fula buskar. Vi själva ser det nästan inte och jag skulle väl inte bry mig speciellt men vill ändå göra något åt det.

Fastigheterna är byggda i början på glada 60-talet. Min fastighet var bland de första som byggdes på området så när första ägaren anlade och planerade tomten så planade han ut marken då det annars skulle funnits en bergknalle mitt på. Därför la de troligtvis en massa sprängsten bredvid bergknallen och fyllde sedan upp med jord och slänten blev inte längre naturlig utan en anlagd slänt. Min grannes fastighet fanns inte på den tiden utan byggdes något år senare så första ägaren till min fastighet tog sig friheten att slänten gick utanför hans tomt. När området byggdes så tillhörde det en annan kommun som i slutet på 60-talet avvecklades och ingick i dagens kommun. Mycket här är lite av vilda västern med allt möjligt, t.ex dragning av vatten, avlopp, dagvatten, telefonledningar och elledningar. Den gamla kommunen hade väl inga direktiv på den tiden.

Nu de senaste åren så börjar jag oftare få höra klagomål om slänten från grannen. Det har väl med åldern att göra; ju äldre, desto gnälligare och stönigare. Jag får höra alla möjliga påståenden. De har lagt upp stenar på sin slänt som kanar ner och det är p.g.a att slänten på min sida eroderar vilket inte kan stämma. Vid tomtgräns finns det gammal slipers och den har inte flyttat sig. Jag påstår däremot att anledningen till att deras stenar kanar ner är att de ligger på jorden och med Sveriges väder med regn, frost och tjäle så är det stenarnas friktion som är för låg mot jorden och gör att de kanar ner. Enkelt åtgärdat är att lyfta stenarna och lägga tillbaka dem. Stenarna är förresten vanlig sprängsten som är ganska platt, alltså ingen marksten eller liknande.

Igår tog jag ett samtal med grannen och frågade vad han egentligen vill att jag ska göra. Grannen vill inte ha slänt på sin tomt och det kan jag förstå. Då föreslog jag att jag kan sätta en mur från min tomtgräns men då måste hans tomt vara plan då jag inte vill börja underarbetet i en slänt. Hans slänt är ca 50 cm hög och 1,1 m djup som ska schaktas bort. Då blir hans tomt plan. Jag kan tänka mig att ta på mig det jobbet och bekosta det, men det har jag inte hunnit att föreslå. Idén förkastades däremot med att det skulle bli instängt med en mur på 1,2-1,4 m hög (jag kommer fortfarande ha slänt på min sida efter muren). Grannen kan däremot tänka sig att ha en låg mur där slänten slutar och sedan gå med liten lutning upp mot min tomtgräns där nästa mur fortsätter. Alltså två snygga murar i etage. Det låter jättebra tyckte jag (eftersom det skulle bli billigare för mig) så det är bara för han att börja bygga, men det ville inte grannen. Han anser att hela slänten är min trots att den även går in på hans mark och att det är mitt ansvar och att jag ska bekosta alltihop. Han vill alltså att jag ska bygga och bekosta en mur på hans fastighet. Han frågade tyket om jag inte vet hur reglerna är gällande slänter för det har han minsann koll på. Eftersom slänten börjar från mig så är det mitt ansvar. Jag har ingen jättekoll så därför kollar jag med er.

Jag blev irriterad på han och sa att vi får prata om detta någon annan dag. Sedan har jag sökt här på forumet och det verkar inte finnas någon annan med samma förutsättning som jag har. Jag har hört så olika om just slänter:
1. Att den som har slänten ansvarar för hela oavsett om den går in på den andra tomten. (enligt grannen)
2. Att den som först byggde huset och anlade sin tomt får göra som förstaägaren till min fastighet när det inte fanns någon bebyggd fastighet angränsande. Den som byggde på grannens mark köpte alltså en tomt med slänt på hans sida så det är bara för grannen att leva med det. Det är ju över 50 år sedan allt byggdes så hur reglerna på 60-talet såg ut har jag inte en aning om.
3. Att jag ansvarar för slänten på min sida och grannen ansvarar för slänten på sin sida och vi får göra vad vi vill med den så länge vi inte går emot Jordabalken.

Jag hade önskat att slänten kunde slutat på min tomt så jag hade kunnat göra vad jag vill utan tjafs från grannen. Nu går ju tomtgränsen i slänten.

En idé jag har är helt enkelt att ta hit en grävare och gräva i slänten ner till grannens gräsmattenivå och bygga en mur därifrån. Sedan får grannen göra vad han vill med sin lilla slänt som vips blev en kulle. Och då får han leva med att ha en mur på 1,2-1,4 m hög även om han inte vill. Jag kan ju kanske t.o.m bygga den 1,8 m hög så jag får en större, härlig och plan gräsmatta. Får man göra så? Hur som helst så vill jag verkligen inte lägga en massa pengar på en mur som ska stå på hans mark. Om jag skulle bygga muren på hans sida (vilket i och för sig är otänkbart), vad händer när han säljer och nästa ägare kanske tar bort den muren? Grannen verkar inte vilja lägga ett öre på slänten utan att jag ska bekosta allt.

Jag funderar allvarligt på att strunta i allt och ta bort alla buskar i slänten och lägga ett lager med naturmakadam så det blir rent, underhållsfritt och snyggt. Dessutom skulle jag fixa några mätpunkter för att kunna kontrollera och bevisa att inte det är jordmassor som rasar när deras platta sprängstenar kanar nedför slänten på deras sida. Skulle jag gräva på min tomtgräns ner till grannens gräsmattenivå så är det stor sannolikhet att jag stöter på berget.

Hoppas ni orkade läsa igenom allt. Jag funderar på att ta det med en jurist om och när det blir aktuellt med att göra något med slänten. Har ni ytterligare frågor så är det bara att ställa dem i slänten... :cool:
 
Redigerat:
Är ni helt säkra på var tomtgränsen går?
 
Inte kanske helt på centimetern, men vi har tomtpinnar i varje hörn på våra fastigheter och står man och tittar vid dem så är uppfattningen att slänten har ungefär 1/3 på grannens mark och 2/3 på min. Finns det fördelar om vi hade haft lika mycket slänt på båda sidor? Det är kanske så det har sett ut en gång i tiden. Vårt hus har haft en hel del ägare och det kan ju hända att slänten har planats ut. Jag har lägre vinkel på slänten än vad min granne har. Fastigheterna är som sagt över 50 år gamla och förr var det lite vilda västern, speciellt i vårt område som tillhörde en kommun som aldrig varit en stad utan mest spridda tätbebyggda områden.
 
Grundregeln är att den som ändrar en nivå vid tomtgräns ansvarar för att ändringen "håller sig inom tomten". Dvs. när den förste ägaren till din fastighet anlade slänten så gjorde han fel (såvida inte granntomten styckats av senare, om han alltså ägde även granntomten). Men han kan ju ha haft tillstånd av dåvarande fastighetsägare på granntomten.

Detta fel är dock inget som varken du eller din granne kan ha några synpunkter på idag. Din granne har köpt en tomt med lite slänt.

Du har inget ansvar för slänten på granntomten. OM grannen har rätt att material rinner ned från din tomt, DÅ är det ditt ansvar.

MEN, om du vill bygga en mur så krävs bygglov, och det innebär också att grannen kommer att bli tillfrågad av kommunen innan de fattar beslut (s.k grannehörande). Hans synpunkter kommer att vägas in vid beslutet. Men grannen har ingen vetorätt mot dina planer.


En tänkbar strategi kan vara att söka bygglov för hela höjden så att du kan plana ut ända fram till muren. Men vara beredd på att jämka höjden om kommunen ev. håller med grannens kritik mot 1,8m hög mur.

Du måste dock (troligen) placera muren lite in på din tomt så att den kan grundläggas utan att någon grävning eller annat arbete sker på granntomten. Tror iofs. att det finns ngn procedur för att tilltvinga sig rätt att tillfälligt bygga även från grannfastigheten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Låt det vara om det inte stör dig. Om grannen tjötar säg att du inte har råd att göra något just nu, kanske senare...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Vi har bott i över 10 års tid i huset och jag har haft lite koll på slänten. Kan inte säga att den ändrat sig och jordmassor har inte flyttats under de år vi bott här.

Hempularen: Det är alltså inte mina stenar som förflyttar sig ner. Det är grannens lösning för att slippa klippa gräs med trimmer eller ha något annat i sin del av slänten. Men hade jag lagt runda stenar i slänten utan en mur som sätter stopp för det så skulle de självklart rinna ner.

Det är svårt det här. Jag är ju inte ens säker på att det är första husägaren på min fastighet som lagt en slänt över hans tomt. Grannens gräsmatta är väldigt plan vilket är ovanligt i detta området. Det är nästan så man kan misstänka att grannens första ägare kan ha schaktat bort jordmassor och planat ut en naturlig slänt. Jag har bara fått berättat "hur det ligger till" av min granne som bott längst i kvarteret. Han påstod t.ex att hela min tomt består av sprängsten som första ägaren använt till att plana ut vår trädgård. När vi dränerade samt la nytt avlopp, dagvatten och ny färskvattenledning så upptäckte vi att halva huset är nersprängt i berg och det är sprängt för vatten/avlopp i en djup ränna. Vi har alltså i stort sett berg under hela tomten. Sprängstenar fanns men inte i någon mängd. Jag visade grannen hur det såg ut när vi grävde men det verkar han ha förträngt nu. Nu är tjafset tillbaka igen om den berömda sprängstenen.

Han som byggde vårt hus var byggmästare och byggde det åt sig själv. Sedan har han i stort sett byggt upp de flesta husen i vårt område. Jag vet inte hur det fungerade på 60-talet om det var kommunen som ägde tomterna eller om det var någon bonde eller rent av byggmästaren.

Slänten har funnits i över 50 år så jag kommer nog bara låta det vara tills vidare. Jag lägger ju hellre pengarna på andra saker så jag tar till mig Jonatan79:s tips.

Tack :)
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja, sura gubbar får man lära sig leva med och ta på ett smart sätt, vi har två vid vårt sommarhus. Brukar försöka vara jävligt trevlig och heja hela tiden :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Så som du skriver så är det rätt stor chans att byggmästaren ägde området och styckade av tomter allt eftersom. I så fall, om han ägde granntomten så var han i sin fulla rätt att fylla ut en del av den. Men detta är bara kuriosa idag. Nu är det den nuvarande situationen som är av intresse.
 
Grannen har all världens rätt att lösa sitt problem med sin del av slänten på sin egen bekostnad, såvida det inte påverkar din del av slänten. För övrig information kan du hänvisa till Newton, och sätta på en platta med Rolling Stones.
 
Terrassera slänten! En mur där gränsen är och en lite längre in mot ditt! Då blir varje mur c:a 0,9 meter hög!

Eller så en mur där gränsen är och så slänt upp till din nivå.
 
D
Skit i vad grannen vill. Skall du göra något på din tomt för dina pengar borde det vara vad du vill som styr. Sen kan det vara trevligt att presentera lösningen för grannen och om han inte gillar den kan han antingen göra något själv eller be dig låta det vara...
 
Styr upp slänten genom att toppdressa lite jord och så ett gräsfrö som inte behöver klippas så ofta, inte har något gödselkrav och ser schysst ut även när det är oklippt, t.ex Weibulls Fritidshus. Gräset kommer kväva det mesta av ogräset också.

Kom sedan överens med grannen om att du klipper två av tre gånger. Kommer ni inte åt med gräsklippare så fungerar kanske en handgräsklippare. Ni kommer nog undan med att bara klippa slänten ett par gånger på hela sommaren.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.