I
Var kan man köpa 50 x 50 stolpe?
Stolpskor är ju 52-53mm, blir duktigt rickigt med 45 x 45 regel i såna.
 
Vore kanske en ide att köpa rätt stolpskor? Annars får du ta en 70 sparr och köra den i klyven till rätt mått..
 
Det är inte så enkelt att dimensionen anger utvändigt mått?

Annars instämmer jag i att det verkar korkat :thumbdown:
 
I
Pagno skrev:
Vore kanske en ide att köpa rätt stolpskor? Annars får du ta en 70 sparr och köra den i klyven till rätt mått..
var köper man 45mm stolpskor?
 
I
KnockOnWood skrev:
Det är inte så enkelt att dimensionen anger utvändigt mått?

Annars instämmer jag i att det verkar korkat :thumbdown:
Nej jag har stolpskor och regel, det är spel på mer än 6mm.

Och då stod jag ändå och valde ut de som var minst.
 
I
En 2"x 2" var väl förr ett gängse mått. Någon sa att det är för att de är hyvlade, så köper man 45 x 45 så är det 2" x 2" ohyvlat.
Följdfrågan måste bli, var köper jag denna ohyvlad?
 
I
Är det möjligen så att i övriga världen använder man fortfarande 50/50 och tillverkar beslagen att passa till det?
Jo, jag skulle kunna köpa en 70/70 och skära ner den. Jag skulle kunna bygga om stolpskorna så att de passar. Men tid och plats är ett industriland år 2014.
Jo jag sitter och retar upp mig, så är det.
 
Går man till en riktig bygghandel som XL eller Beijer så brukar de alltid ha stolpskor i 45x45, 95x95 osv. Jag har bara sett 50x50 och 100x100 på Byggmax, Biltema och andra billiga affärer.
 
De brukar dessutom ha både för 50mm och 45mm så att man kan välja efter vad man har för reglar/stolpar.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
I
Drömhus2012 skrev:
De brukar dessutom ha både för 50mm och 45mm så att man kan välja efter vad man har för reglar/stolpar.
Var då?
Har kollat XL eller Beijer men nix. Eller har de dem under disken så man måste be om att få köpa?
 
Redigerat av moderator:
I
Nu är det de här jag pratar om.
793087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inte de här, som jag tycker faller under benämningen U-stöd.
352246.jpg
 
Ok. Jag har aldrig köpt såna där stolpskor så jag kan inte alls säga något om de storlekarna. De andra som typ balkskor finns i både 45 o 50mm.
Jag brukar handla på Karl Hedin.
 
Hmm! Då förstår jag din fundering, detta på bilden är ingen stolpsko utan ett stolpfäste som man kan ha att fästa "stolp/fyrkantsprofiler, 50*50 metall" på "hårda" underlag, som betongplattor. Använder mig själv aldrig av dessa pga att de bör förankras med expander i underlaget, vilket har en viss tendens att alltid hamna i armeringen. Har du tänkt att ha dessa för att fästa på ett organiskt material så är det inget bra alternativ. Köp riktiga stolpskor istället!
"byggare"
 
Okej, jag har använt mig av liknande, vid renoveringar av balkonger. Perfekta att sätta en kärna av 45*45 tryck virke och sedan använda sig av foder 22*70 och klä in hela stolpen med. Då blir den stabil, vill minnas att det var gjutna betongplattor till balkongerna.
 
I
Känns som byggmaterialshandlarna behöver träffas och komma överens om vad som är vad.
Och så kan de ju börja saluföra 50mm stålprofil, om inte annat så i 150mm längden som man kan stoppa i de där fyrkantiga sakerna. Jag var och inhandlade några bitar 50 x 50 x 2 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.