S
Hejsan

Kolla på videon, ända till slut.
Vad gör jag för fel? Eller ska det vara så här?

 
Vilken video? :thinking:
 
S
Den som ligger i trådstarten ;)
Prova att ladda om ifall den inte syns. Det tog en liten stund innan den dök upp.
 
Redigerat:
Jag är inte på nåt sätt mattläggare men vad för matta är det? Känns även som det är för lite värme?
 
S
Det är en tarkett våtrumsmatta, tråden smälter mer än alla de videos man kan se på proffs som svetsar.

Jag testade att minska luftflödet och öka tempen. Man får dra fortare då för att tråden inte ska kladda ihop och gå av, men det verkar funka bättre.
 
S
Å så här kan man göra sitt eget hörnverktyg, eller holkjärn som det tydligen heter.

Nåja, en gammal bandsågsklinga som man slipar till, bockar runt en skruv och fäster i en träbit.

Funkar utmärkt

Egetillverkat hörnverktyg med böjd bandsågsklinga fäst i träbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Varför så många skarvar?
Det tycker jag (som inte heller är mattläggare) ser felaktigt ut.
Plastmatta köper man väl nuförtiden i 4-metersbredd, så oftast behövs inga skarvar alls.
 
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför så många skarvar?
Det tycker jag (som inte heller är mattläggare) ser felaktigt ut.
Plastmatta köper man väl nuförtiden i 4-metersbredd, så oftast behövs inga skarvar alls.
Tror nog att TS har gjort ett bord där han tränar på att lägga matta samt svetsa skarvar.

Våtrumsmattor kommer i 2-metersbredder!
 
S
Ja, det är övningsmaterial. Inga skarvar alls i mattan, bara hörnen som ska svetsas. Men ett hörn är ett duschhörn, så där är det superviktigt att det blir riktigt bra. Men nu har jag fått ganska bra kläm på det hela och har svetsat ett första hörn. Det blev helt ok.
 
Bild? :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Skrapat bort pur skiktet? Annars fäster inte tråden
 
T
När kommer bilderna på det färdiga resultatet, makrobilder helst;)
 
det är för lite värme. Det syns lite dåligt men vad har du för utrustning? Det brukar bli lite si och så med vanliga hobbymaskiner. Värmen behöver vara mer koncentrerad, nästan så att tråden smälter helt om man stannar upp för länge. Annars får man aldrig en fog som fungerar och verkligen smälter ihop. Man får tänka på att det inte bara är tråden som ska "smälta" utan mattan också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.