För det går inte torka ved ute denna sommarn!
Tanken var att hugga upp veden i våras för att torka i en stor luftig hög och sen travas i in i vebon efter midsommarn.
Men det går ju inte. Det ju bara skitväder hela tiden. Så nu slängde jag in det i vedbon.
Gran som legat överst i högen var rätt ok men asp, al o björk i botten var dyngsur o möglig.
Hoppas nu att resten av sommarn blir het o blåsig så jag kan få fyr i atmosen till hösten!
 
Heh samma frö mig kör de in sista veden i går det som legat i mitten var fuktig och möglig den underst o överst hade kalrat sig då jag staplade den luftigt redan tidigt i våras men det lär ryka när jag börjar o elda med den.
 
Gör inte det !... Stick istället iväg och köp ett par takplåtar på Bygg Max eller nåt liknande ställe.Cirka 75kr/kvm.
Täck högen med dessa plåtar.Det har du igen i bättre värmevärde.
Själv har jag 15-20 kbm liggandes väl staplat och väl täckt under plåt.Veden känns väldigt bra och den torkar
fortlöpande.Inte en regndroppe har sugits in i veden sedan den klövs.Jag lider med alla som jag ser torkar sin
ved under bar himmel.
 
Öhrlund skrev:
Gör inte det !... Stick istället iväg och köp ett par takplåtar på Bygg Max eller nåt liknande ställe.Cirka 75kr/kvm.
Täck högen med dessa plåtar.Det har du igen i bättre värmevärde.
Själv har jag 15-20 kbm liggandes väl staplat och väl täckt under plåt.Veden känns väldigt bra och den torkar
fortlöpande.Inte en regndroppe har sugits in i veden sedan den klövs.Jag lider med alla som jag ser torkar sin
ved under bar himmel.
Eller kör till en skrothandlare och köp plåt för 10:-/kvadratmetern :)
 
Öhrlund skrev:
Gör inte det !... Stick istället iväg och köp ett par takplåtar på Bygg Max eller nåt liknande ställe.Cirka 75kr/kvm.
Täck högen med dessa plåtar.Det har du igen i bättre värmevärde.
Själv har jag 15-20 kbm liggandes väl staplat och väl täckt under plåt.Veden känns väldigt bra och den torkar
fortlöpande.Inte en regndroppe har sugits in i veden sedan den klövs.Jag lider med alla som jag ser torkar sin
ved under bar himmel.
Jo jag vet. Jag har mest eldat gran tidigare och nu när jag fått nästan uteslutande tung lövved så tyckte jag att jag för omväxlingsskull skulle låta värsta vätan dra ut innan jag travde in den, för att spara bjälklaget i vedbon.
Annars är vedbon gles nog att torka färsk ved över sommarn med 1" tum's springor i mellan brädorna i både väggar o golv.

Jag höll mig iaf borta från den värsta styggelsen av alla -Presseningen!!
 
Eller så gjorde man två årsvedsförbrukningar förra året ;-) Det gamla sanningen om att veden ska vara lagrad två säsonger kanske grundar sig på att det blir skitsommrar ibland :(
Då gör det inte så mycket att årets tar lite tid!
Packade med lite ved i backar i helgen, och det är sjukt var fuktig den var fortfarande.
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
jag är oxå en av dom som har veden under bar himmel :/
 
Jomen! Jag "fick" 35 m3 i våras och har ca 8 utomhus! Det torkade så fint och bra, jag tänkte nästan att det var klart för pannan i början av juni men så kom det 70 mm på 1 dygn och veden möglade genast :( . Nu har jag lagt på en del av mitt gamla altantak över, men jag tror att det jag får börja elda med är det som liggert travat i vedboden , yttersta traven luftigt och fint. Dessutom håller jag på att måla trappen, sockeln och ett par stödmurar, men det bara regnar så fort jag tar fram färgburken - SKITVÄDER! morr
 
Samma som med hus - hatten och galoscherna!!

Även om veden ligger ute, täck över. Gärna "luftigt"
Jag brukar mellanlagra ute på lastpallar så luften under också rör sig samt att veden inte ligger mot marken.
 
Staplad ved torkar alltid snabbare än en som ligger på hög. Även om det vissa år även funkar tillräckligt bra att ha den på hög.

Tillräckligt varmt så blir det en varm och fuktig bastu för veden som ligger mitt i högen om det vill sig illa.

Staplad, med regnskydd och skydd mot markfukten så slipper man bekymra sig om vädret. Och veden blir alltid tillräckligt torr om man klyver och staplar på försommaren tills säsongen börjar till hösten.
 
Min ved har lägat i en hög under öppen himmel sen i vintras. I dag körde jag den in i garaget. Torr och fin.

Fördel att bo i soliga Bohuslän. :)
 
P
haavard skrev:
Min ved har lägat i en hög under öppen himmel sen i vintras. I dag körde jag den in i garaget. Torr och fin.

Fördel att bo i soliga Bohuslän. :)
Visssst gnid in det bara:cool:

Min ved bor just nu fint i en trave med plåt över och gamla engångspallar under. Ska försöka bygga en vedbod åt den på semestern.
 
p.lundgren skrev:
Visssst gnid in det bara:cool:
Ja, andras lycka är ens egen sorg. :D
 
Jag har en fråga.

Hur stor vedbod behöver man för att få in 30m3 travat mått ved ostaplat med vedtransportör.?

Den befintliga Boden är 3m bred, 2m hög till takfot och 3.5m till nock. Möjligheten finns att förlänga den från 4m till x-antal meter.
Det vore gött att slippa lägga tid på travandet
 
Det finns lite olika omräkningstal, är ju inte nån exakt vetenskap precis.

Lite ledtrådar hittar du här: (finns många fler skrifter)

På sidan 5 står en del intressant.

Ordlista:
festmeter - fast mått
geschlichtete Scheite - travade vedträn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.