R
Jag behöver lite hjälp igen.. Nu gäller det inspiration till nytt kök. Är än så länge bara på planeringsstadiet. Är lite inne på att göra allt själv just nu, allt; inkl lådor med utdrag, fronter, m.m.

På sidan http://www.kvanum.se/_assets/img/product/medium_Baner_retro_dunvit-4.jpg finns en låda från Kvänum. Alldeles till höger om emblemet Kvänum på luckan finns ett zick-zack mönster. Vad kallas den tekniken när man sammanfogar trädelar på detta sätt och hur åstadkommer man det smidigast? Med maskin? Är det inte laxknut det heter?

Näst fråga; Kvänums luckor är gjorda i ek. På den delen Kvänums emblem sitter är det ek. Vad heter det om jag skulle köpa sådan skiva ute i handeln? Det närmsta jag kommit genom sökning i Google är limfogsskiva i ek. Men det här är ju inte limfog, utan mer en tunn liten skiva eller list..

Slutligen. Och till utdragslådorna behöver jag också ex Blums fulldämpade dolda fullutdrag och även gångjärn. Vart kan man köpa sådana som privatperson?

Ville gärna bygga utifrån stomme från IKEA, men där satt utdragen på sidan istället för undertill (som det gjorde hos ex Kvänum, Marbodal, etc..). Och det kändes inte speciellt roligt med plastlådor :(
 
T
På Theofils hittar du Blums produkter!
 
R
Det står; "Theofils vänder sig till företag och kan i undantagsfall serva privatpersoner." :(
 
Det heter laxstjärtsfog eller "dovetail" på engelska. The wood whisperer beskriver hur det går till och vad man bör tänka på i avsnitt nummer 27, "When Dovetails cry"

Du hittar avsnittet under länken.

http://thewoodwhisperer.com/category/video/page/4/
 
  • Gilla
Timed
  • Laddar…
Sammanfogningen på lådan är en sinkning. (Laxstjärt liknar sinken, men den använder man för att foga ihop saker "ända mot ända".)

Att göra snygga sinkar är något av ett adelsmärke för en duktig möbelsnickare. Det kräver mycket lång träning att göra snygga sinkar för hand, men Kvänums lådor är helt säkert gjorda i maskin. De maskiner som gör sinkade lådor industriellt är mycket stora anläggningar. Det finns dock en hel del hjälpmedel även för amatörer. Dock finns det ingenting (som jag känner till i alla fall) som gör HELA jobbet åt dig.

Om du inte gjort sinkar innan (och det förmodar jag att du inte har) så ska du inte börja direkt med det till dina kökslådor. Då får du öva dig på något billigare först.
 
Nu vet jag inte hur det fungerar med Theofils över nätet, men att gå in och handla i en av deras butiker kan vem som helst göra. Även om man bor långt borta kan det kanske löna sig att ta en tripp till någon av butikerna för det fall att man ska handla till ett helt kök. (Kan löna sig att ringa innan dock så man vet att sakerna finns hemma).
 
R
Det här med sinkning verkade riktigt svårt.. Men i filmens inledning såg jag en annan variat av ihopsättning av lådorna. Den såg fint ut också, och som framförallt lättare att göra :)

Har missat att Claes Ohlsson hade grejer också. Men ska försöka med Theofils också!

Tack för de tips jag fått än så länge!! :)
 
Redigerat:
Ursäkta att jag uttalar mig om saker jag tydligen inte känner till. Jag är själv i startblocken till att dra igång med lite möbelsnickeri. Jag har mycket liten erfarenhet, men med mycket tålamod och tips från byggahus kommer man långt.
 
Thomas59
En variantpå att göra HELA lådorna själv är ju att köpa IKEA-lådor UTAN front och sedan bara göra fronten.

Tidningen "Gör det själv" har en artikel om köksbygge i sitt senaste nummer där dom gör just så.
 
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Mikael_L
Pablo skrev:
Ursäkta att jag uttalar mig om saker jag tydligen inte känner till. Jag är själv i startblocken till att dra igång med lite möbelsnickeri. Jag har mycket liten erfarenhet, men med mycket tålamod och tips från byggahus kommer man långt.
Hehe, jag hade också kallat den laxstjärt eller dovetail...
Så då var vi minst två som inte visste ... ;)
 
R
Prövade att göra sinkning med rakt snitt på enklare material, men bandsågen känns som ett alldeles för grovt verktyg.. Det blev stora glipor emellan "tänderna" :(

Thomas59 skrev:
En variantpå att göra HELA lådorna själv är ju att köpa IKEA-lådor UTAN front och sedan bara göra fronten.

Tidningen "Gör det själv" har en artikel om köksbygge i sitt senaste nummer där dom gör just så.
Ja, det var detta jag var inne på att göra först. Men när jag såg kvänums lådor i ek, så blev jag så sugen på att ha sådana.

Förslag på verktyg?? Det jag behöver är väl en handöverfräs och någon sorts schablon?
Jag hittade en schablon på sidan http://www.verktygsboden.se/?id=56106, men är det sådan jag skall använda? Jag vill ha sådana kanter som på den bilden från Kvänum jag hänvisade till i mitt första inlägg. Och vilka handöverfräsar passar till vilka schabloner?

Finns det affärer i Göteborg som säljer schabloner?


Hittade lite mer info om sinkning; http://www.gjoerdetselv.com/Crosslink.jsp?d=311&a=10345
 
Redigerat:
R
Tro det eller ej, men jag fick för mig att kolla igenom pappas förråd och hittade det här.. På maskinen står det Elu Mof 179. Vet inte alls vad det är för kvalitet, men jag har det i alla fall så jag får testa o se. :D
 
  • verktyg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elu har gjort bra färsmaskiner men hur pass bra denna modell är vet inte jag men det är säkert inte något skit . Sen har du även en perfekt sinkning mall så det är bara att sätta igång
 
Fredrik.engdahl skrev:
...färsmaskiner...
Låter illavarslande. Kan ju bli slarvsylta av köket :)

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.