Hej!
Jag har tagit över ett gammalt hus med vattenburen värme.
Problemet är att jag inte kan ta bort ett element i köket för reparation..
Kopplingarna är på båda sidorna längst ner. Det går att lossa muttrarna men det är så tight
mellan kopplingarna att det inte går att få loss ändå. Har försökt att bända med kofot men det rör sig
inte mer än ett par millimeter (vill inte förstöra kopplingarna). Någon som har en bra idé eller är det bara att ringa rörmokaren? Jag har en dålig bild på elementet som visar vänstra sidan (kan ev fixa bättre bilder i helgen).
Mvh
//Pär
Kopplingarna är på båda sidorna längst ner. Det går att lossa muttrarna men det är så tight
mellan kopplingarna att det inte går att få loss ändå. Har försökt att bända med kofot men det rör sig
inte mer än ett par millimeter (vill inte förstöra kopplingarna). Någon som har en bra idé eller är det bara att ringa rörmokaren? Jag har en dålig bild på elementet som visar vänstra sidan (kan ev fixa bättre bilder i helgen).
Mvh
//Pär
Hej! Är nog ingen fara:börja med röret uppe vid radiatorventilen och böj den åt sidan och där får du ta i lite.Sedan tar du muttern på returen och lossar.Du har väll tappat systemet på vatten.KERNEL skrev:Hej!
Mvh
//Pär[bild]
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 430 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 430 inlägg
Det kan ju vara så att radiatorn är installerad på så vis att returventilen är "invriden" i läge. Alltså att nippeln som sitter i gängan på elementet (på båda sidor) sticker in i ventilerna via den koniska delen. Vilket då innebär att radiatorn inte går att rucka loss utan att tex returventilen vrides ut 90º... Och självklart ska man då ha lossat dom lekande muttrarna innan...:wow:
Liknande trådar
-
Hur lyfter jag ur lådorna på Ikea Faktum kök från 2008? Jag får bort fronten, men inte rälsen? Skälva lådstommen?
Kök -
Får inte bort dörrlåsets cylinderringar
Fönster & Dörrar -
Kopplat bort uttag. Men efterföljande uttag får inte ström längre. Vad är det jag missat?
El -
Kemisk lukt i hus som vi inte får bort.
Miljö & Hälsa -
Missfärgning glaskeramikhäll - får inte bort
Vitvaror