Hej!

Jag har tagit över ett gammalt hus med vattenburen värme.
Problemet är att jag inte kan ta bort ett element i köket för reparation..
Kopplingarna är på båda sidorna längst ner. Det går att lossa muttrarna men det är så tight
mellan kopplingarna att det inte går att få loss ändå. Har försökt att bända med kofot men det rör sig
inte mer än ett par millimeter (vill inte förstöra kopplingarna). Någon som har en bra idé eller är det bara att ringa rörmokaren? Jag har en dålig bild på elementet som visar vänstra sidan (kan ev fixa bättre bilder i helgen).

Mvh

//Pär element.jpg

KERNEL skrev:
Hej!

Jag har tagit över ett gammalt hus med vattenburen värme.
Problemet är att jag inte kan ta bort ett element i köket för reparation..
Kopplingarna är på båda sidorna längst ner. Det går att lossa muttrarna men det är så tight
mellan kopplingarna att det inte går att få loss ändå. Har försökt att bända med kofot men det rör sig
inte mer än ett par millimeter (vill inte förstöra kopplingarna). Någon som har en bra idé eller är det bara att ringa rörmokaren? Jag har en dålig bild på elementet som visar vänstra sidan (kan ev fixa bättre bilder i helgen).

Mvh

//Pär[bild]
Hej! Är nog ingen fara:börja med röret uppe vid radiatorventilen och böj den åt sidan och där får du ta i lite.Sedan tar du muttern på returen och lossar.Du har väll tappat systemet på vatten.

Redigerat:
Radiatorventilen sitter också längst ner på elementet som på bilden (fast på höger sida).
Det är i princip helt stumt när jag försöker bända ut den iom att rören är så korta.
Visst systemet är tömt ;-)

Det är väl lekande mutter, så lyfter du av element från väggfästena och ruckar lite så lossnar hen.

Krilleman
Det kan ju vara så att radiatorn är installerad på så vis att returventilen är "invriden" i läge. Alltså att nippeln som sitter i gängan på elementet (på båda sidor) sticker in i ventilerna via den koniska delen. Vilket då innebär att radiatorn inte går att rucka loss utan att tex returventilen vrides ut 90º... Och självklart ska man då ha lossat dom lekande muttrarna innan...:wow:

Tack för tipset. Jag var inne på det tidigare. Men jag testade att vrida radiatorventilen. Vågade inte vrida så mycket iom att jag tyckte att den fastnade. Jag ska testa att vrida returventilen och ta i lite mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.