Hej kära läsare... här kommer mitt problem.

Vi har ett tänkt hus med takbeklädd veranda som ger en total byggyta på 190 kvm.

Enligt områdes reglerna så får endast 12% byggyta nyttjas vilket ger 152 kvm

Verandan med tak är ca 43 kvm

Verkar som kontoret är ganska så hårda på detta.

Jag undrar vilken approach som är den bästa, funderar på följande:

Huset har 138 kvm byggyta, och resterande dvs 14 kvm lägger jag på altan taket, vilket då innebär att det fattas 29 kvm altan tak.

Sedan när huset är klart och besiktigat så bygger jag till, men ej anslutet med det andra altan taket, ett alta ntak på 15 kvm som är tillåtet att ha utöver huvudbyggnaden.

Då återstår det 14 kvm altantak som jag behöver bygglov för.

Men jag har även läst att tak som inte skjuter ut mer än 50 cm från huvudbyggnad ej räknas in, vilket betyder att jag skulle kunna sätta som en krans på 45 cm på den delen där jag vill söka resterande bygglovet för altan-taket. Detta skulle resultera i att jag då endast har har ca 10 kvm tak att söka bygglov för (14 - 4) = 10.

Det är en lång väg att gå, men jag slugger att söka om bygglovet för hela huset om jag gör på detta sättet.

Frågan är om det är möjligt och om tillslut StatsByggKonoret inser att de kan bevilja resterande "gluggar på altan" som vi då kallar för pergola, för balkarna kommer finnas där?

Dessutom så behövs ett bygglov även på entré taket som är ca 9 kvm, men som kommer vara pergola i orginal-bygglovsansökan.


Har jag tänkt fel eller hur, vad ska jag göra?
Vad är smartast för att få igenom huset framför allt först?
Några ideer tips eller så?


  1. Gul 1 på bild: Är altan med tak som skall ingå i bygglovsansökan för hela huset.
  2. Gul 2 på bild: Är 15 kvm altan som ej behöver sökas bygglov för.
  3. Gul 3 på bild: Är Entré taket som ej kommer finnas med på bygglovsansökan för hela huset.
:blushing:
cheers !
 
  • vadgöra.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror du får svårt att få igenom det, 5-10 % överyta kan tjänstemännen låta gå igenopm, men sen ska ju grannara säga sitt också. De flesta vill inte ha stora hus till grannar...
Nu lät ju 12% ovanligt lågt (fast 152 kvm brukar ju iofs räcka för de flesta, speciellt om man bygger det i 1,5 eller 2 plan, då har man ju närmare 300 kvm att röra sig på).
Det går inte att köpa in en remsa mark av någon granne så att du får mer areal att spela med?
 
1 och 2 är bara tak över altan, så gluggarna där emellan behöver sökas bygglov i efterhand, så länge så kommer dessa gluggar kallas för pergola. 2an kommer vi bygga efteråt då de är de 15 kvm som man får ha som extra utöver total byggyta.

Detta är nybyggnadsområde så det finns inte så mycket grannar.

Håller vi oss till 138,6 + yta gul 1 = maxat (vi söker detta först = grannar tillfrågas ej då det ligger inom norm och planbestämmelser)
Gul 2, tillkommer efteråt (15 kvm)
Resten ansöker vi om bygglov för, efter det .. och det är endast tak över altan vi söker bygglov då för ...
 
Redigerat:
Pergolatak behöver väl också bygglov? Du vinner inget på att skriva ansökan på det viset.
"Bara" tak över altan spelar ingen roll vid bygglovsansökan. Byggyta är byggyta.
Entrétaket ingår i de 15 fria kvadratmetrarna.

Vill ni verkligen ha terrasstak på halva huset med vad det innebär av mörk innemiljö?
 
Redigerat:
12% byggyta var lågt för att vara nybyggnadsområde.
Men hur som helst. bygglov i Täby verkar handla om vem man känner/pratar med på kommunen. Vi försökte få stycka en tomt i 2 för att kunna bygga på den avstyckade delen, det hela föll på att styckade tomter måste vara minst 800m2 i Täby. Originaltomten var 1580m2.... Medans man såg grannar senare som fick bygglov för dels hus som översteg max % av tomtyta samt tillstånd att bygga sjöbodar alldeles nere vid vattnet.(strandskydd?) Så det verkar helt bero på vem man pratar med eller om man ska vara krass, hur mkt stålar ni har. De som skall bygga jättevillor verkar av ngn märklig anledning få igenom sina önskemål?
 
BorgP skrev:
Pergolatak behöver väl också bygglov? Du vinner inget på att skriva ansökan på det viset.
"Bara" tak över altan spelar ingen roll vid bygglovsansökan. Byggyta är byggyta.
Entrétaket ingår i de 15 fria kvadratmetrarna.

Vill ni verkligen ha terrasstak på halva huset med vad det innebär av mörk innemiljö?
Pergolatak räknas inte som byggyta
Entre taket samt de två gluggarna mellan gil 1 och 2 behöver vi bygglov för senare.
Genom att göra så här så får vi igång bygget av huset samt bygglovet för altantaken samt entren är mindre summor.
 
Om vi antar att dina grannar inte är ett problem, Då borde du kunna ansöka om 152 + 10% = 167 kvm. Det går som mindre avvikelse. Och om överytan är uterum så tror jag att det är lättare att få igenom. Sedan lägger du på 15 kvm som det int behövs bygglov för så är du ganska nära det du vill.

Sedan är jag lite osäker på om man får ha väggar på de 15 fria. Har för mig att friheten från bygglov bara gäller taket.
 
hempularen skrev:
Om vi antar att dina grannar inte är ett problem, Då borde du kunna ansöka om 152 + 10% = 167 kvm. Det går som mindre avvikelse. Och om överytan är uterum så tror jag att det är lättare att få igenom. Sedan lägger du på 15 kvm som det int behövs bygglov för så är du ganska nära det du vill.

Sedan är jag lite osäker på om man får ha väggar på de 15 fria. Har för mig att friheten från bygglov bara gäller taket.
Så du tycker att det är bättre att blanda in grannar i första bygglovet, med hela huset istället för att få igenom det utan att blanda in grannar och sedan ansöka om bygglov för endast tak på resterande yta?

Blandar jag in grannar först och sedan ska ansöka om det hela en gång till så kan det kanske bli mer trubbel? Tanken var att blanda in grannar 1 gång bara och få igenom den "störasta kostnaden" först och ta småtjaffset sedan ... (man vet ju inte med grannar så att säga ..)
 
Altanen räknas väl in i byggytan om den är över 50-60 cm över mark eller? Är den under det så ska den inte räknas in i byggytan har jag för mig.
 
Archangel_1 skrev:
Så du tycker att det är bättre att blanda in grannar i första bygglovet, med hela huset istället för att få igenom det utan att blanda in grannar och sedan ansöka om bygglov för endast tak på resterande yta?

Blandar jag in grannar först och sedan ska ansöka om det hela en gång till så kan det kanske bli mer trubbel? Tanken var att blanda in grannar 1 gång bara och få igenom den "störasta kostnaden" först och ta småtjaffset sedan ... (man vet ju inte med grannar så att säga ..)
Nu hade jag som antagande att grannarna inte är ett problem. OM du vet redan idag att grannarna är problem, så är läget ett helt annat. Om du inte känner dom så kan det vara bra att i ett relativt tidigt skede ta ett snack med dom, visa dina planer och pejla stämmningen. Blanda inte in ett formellt godkännande i det skedet. Det är väldigt ovanligt med folk som uppriktigt först gillar och godkänner grannens byggplaner och sedan börjar bråka och överklaga. Fast det förekommer...

Om grannarna visar sig ogilla ditt bygge så blir det inte bättre av en överaskningstakatik.

Dvs OM grannarna är problem så är det säkert lämpligt att börja med ett bygglov som är helt enligt detaljplanen så att de inte ens blir tillfrågade. Och sedan kan du redan innan du börjar bygga komma in med en reviderad ansökan, det beviljade lovet gäller i så fall som en reträttväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.