En kompis far har mark i en liten by där han själv bor
( bonde )
Han har tänkt stycka av och sälja två tomter, jag får
köpa en.
I dag fick jag höra att han fått avslag från komunen.
Byborna har gnält och tycker att det blir för mycket
hus i byn.
Så tråkigt nu när man har hittat ett hus man vill bygga,
på en kanonfin tomt i en fin by.
Vad gör man, käns inte kul att börja leta ny tomt nu!
Jag har sagt till min kompis i flera år att om farsan din
ska stycka av så vet du att jag är intresserad.
och när det väl händer så blir det så här!
 
Roger: Förstår dig till fullo. Tycker att man ser fler och fler exempel på slentrianmässiga överklaganden.
Ibland undrar jag om det inte vore bra om bygglov med mera inte fick överklagas om man höll sig inom detaljplanen. Ska man överklaga ska det vara när detaljplanen sätts. Skulle spara mycket pengar, tid och dåliga grannsämjor.
Tydliga regler skapar goda grannar.

mvh
David





 
Idag är det 55 hus i byn, för två år sedan byggdes
tre nya hus i byn och då gnällde man om mycke trafik bla
Tycker det är löjligt då det inte är genomfart där.
Sen sa dom att avloppen inte skulle räcka till,så de
kollades upp och de skulle klara minst 100 hushåll.
Det finns fler saker att skriva.
De värsta är att en del av dom som gnäller flyttade in
ganska nyligen i byn!
 
De flesta kommuner blir bara glada om någon vill bygga på landet. Kan det vara så att just denna byn ligger i något "bevarandeområde": Riksintresse för naturvård/kulturmiljövård/totalförsvaret, e.dy.?

Är det politik? Är din kompis far (eller annan släkting) aktiv i ett annat parti än byggnadsnämndens ordförande? Var de osams om samma tjej när de gick i folkskolan? Annat gammalt groll som ligger under ytan?

Ligger byn nära staden? I så fall kan det vara så att kommunfolket inser att staden kommer att expandera ut och uppsluka byn, varvid de vill detaljplanelägga hela byn innan de beviljar nya tomter.

Jag tycker att du skall tala med den tjänsteman som handlägger förhandsbesked på bygglovsavdelningen. Hör om ni kan ändra lite på planerna och då få igenom era bygglov, ex.v. flytta infarten, ändra utformningen på husen, flytta husen på tomten, e.dy.

Att det är just de nyinflyttade som gnäller, beror nog på att de vill inte "dela med sig" av den här mysiga byn som de/ni har hittat. Att enbart skylla på trafiken låter inte som ett hållbart argument.
 
Det är som på ön där vi har sommarställe. Vår släkt har sommarställe där och har haft i drygt 60 år, sett de bofasta komma och gått. Vid varje ny bofast så tar det ca sex månader tills det blir "vi bofasta tycker inte om sommargäster" allt gnälls på framförallt stockholmare.
Till saken hör att denna ö ligger i sthlm skärgård och i princip alla nya "bofasta" kommer därifrån :(
 
Om det finns en detaljplan och man håller sig till den när man styckar av tomter så går det inte att överklaga.
 
Eftersom du skriver att kommunen sagt nej till ny fastighetsbildning utgår jag ifrån att det saknas detaljplan eller att den nya fastighetsbildningen inte håller sig inom detaljplanens bestämmelser.

Förutsättningarna för att vinna framgång i högre instans gentemot kommunen är mycket små (läs: omöjligt). Det enda möjligheten du har är att få kommuen på din sida.

I övrigt håller jag i mycket med lilla vargen som på ett förträffligt sätt redovisar sakliga och osakliga argument för och emot ditt önskemål.

Jag vill också passa på att med ett verkligt fall redovisa hur det kan gå till. Två bröder ägde gemensamt en tomt på 2500 kvm inom ett sommarstugeområde där storlekarna ursprungligen sedan 50 år tillbaka varierade mellan 2000-3000 kvm. Detaljplanen angav att minsta tomtstorlek var 1500 kvm tills det fanns kommunalt V/A. När V/A var inlagt lät grannarna stycka sina tomter till minst 2 st. Grannarnas tomtstorlekar uppgick därefter till mellan 600 kvm och 1500 kvm. Efter påtryckningar ändrade kommunen detaljplanen till att minsta tomtstorlek var 1500 kvm även efter kommunalt V/A. Bröderna som nu stod på tur att dela sin tomt överklagade detaljplanen och sa att det var orättvist mot dem i förhållande till deras grannar att införa denna regel. Kommunens vilja segrade eftersom grannarna som bodde på de styckade tomterna mellan 600 - 1500 kvm tyckte det blev för mycket hus om bröderna byggde varsitt hus på vardera en tomt om 1250 kvm!!!!!!!!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.