Hallå,

Vi flyttar snart in i nytt parhus, vi ska göra om badrummet lite på nedervåningen.
Ingen stor renovering, utan vi ska som ni ser på bilden lägga nytt klinker ovanpå det gamla, och även nytt kakel på den blåa väggen.

Kommer det se konstigt ut om man inte kör samma dimensioner på den blåa väggen som det gamla vita? antar att det vita är 15x15 eller 20x20


Jag tar gärna emot tips på färger och annat som skulle passa bra:)

MVH

STC_6463copy.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men varför? Om det är en kostnadsfråga så vänta och spar pengar tills du har råd och göra det på riktigt
 
Jag tror det ser konstigt ut om ni sätter nytt kakel som är nära i storlek till det gamla, 10x10 eller 20x20 cm alltså. Mosaik eller jätteplattor skulle funka bättre, men vad vet jag? Bara min fundering.

Har du funderat på att måla med kakelfärg?

Om det vore mitt badrum skulle jag målat väggen knallröd eller låtit den vara som den är, satt in en duschhörna med glasdörrar, bytt ut tvättställ och skåp till en kommod och skåp från IKEA och bytt duschstången till en kromad med takdusch.
 
Kanske en tjusigare toasits och nya krokar och sånt också.
 
Ja det nya kaklet skulle isåfall bli exakt samma storlek såklart som det vita.

SJälvklart ska ny kommod,toasits,krokar etc in.

Jag lekte runt i photoshop och tog kakeldekor platta från bauhaus, med ett klinker golv.

STC_6463cop2b2ny.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla vad försäkringsbolaget säger om klinker på klinker. Inte en speciellt stabil lösning men kanske godkänd, jag vet inte.
 
T
Inga problem att lägga klinker på klinker, gör som du har tänkt och kör med en fondvägg i typ stavmosaik eller större plattor typ 30x60 cm. Hade sedan fortsatt på golvet med en platta i samma serie som fondväggen men lite mindre plattor i duschen på grund av fallet.
 
harry73
tank77 skrev:
Inga problem att lägga klinker på klinker
Kanske jnte men det förlänger inte heller tätskiktets tekniska livstid. Och då tycker jag inte att det är den smartaste investering ni kan göra. Då är drt kanske bättre att vänta några år son andersmalmgren föreslog
 
Jag hade inte gjort om badrummet, det ser redan rätt OK ut om än lite tråkigt. Jag hade istället piffat upp det med lite snygga textiler, nytt duschdraperi och en ny dusch + slang. Det finns hyfsat snygga skåp man kan ställa under ett sånt handfat som ni har.
 
tommib
Jag sällar mig till skaran som säger: varför? Finns det verkligen inget bättre att lägga pengarna på?
 
Väcker denna tråd till liv igen då jag efter några helgers jobb gjorde som jag hade tänkt från början.

Tycker det blev helt OK.

Innan
2016-03-12 17.58.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
2016-03-12 17.58.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09 och 6 till
  • Laddar…
Blev riktigt lyckat. Vad sa försäkringsbolaget om kakel på kakel?
 
Försäkringsbolaget hade inga egna krav på arbetsutförande, utan hänvisar i stället till fackmässigt utförande- att det ska göras enligt Boverkets byggregler, gällande branschregler och enligt monteringsanvisningarna för samtliga material och produkter.
 
Och vad säger Boverket om detta?
Är det enligt branschregler att lägga plattor på plattor?
 
Det finns en artikel här på BH om det.

... risk för att besiktningsmannen indikerar fukt i badrumsgolvet om man lägger nytt klinker ovanpå det befintliga. Med två lager klinker tar uttorkningen så lång tid efter en dusch att det troligtvis kommer att vara fuktigt hela tiden om det används regelbundet. Fukten ligger troligtvis på rätt sida om fuktspärren, men man kan inte säkert veta och då blir det ofta tal om badrumsrenovering eller prisreduktion av köpeskillingen.
Men det verkar råda lite delade meningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.