Men det är ju en del pengar att lägga upp och jag kommer inte jobba på så extremt avancerad nivå trots allt. Så frågan är, hur mycket tappar man i precision, effekt etc om man går ner 1-2 prisklasser?
 
Jag bytte från PTS 10 till den och det är stor skillnad, inte en chans att jag skulle vilja ha sämre.
 
  • Gilla
WFD
  • Laddar…
C
Jag köpte snikvarianten GTS 635-216 i somras. Onekligen en såg väldigt många uttrycker missnöje kring, men för min del har den än så länge funkat perfekt för mina sporadiska "grovsnickerier". Om man köper den till "rätt" pris är det en väldigt billig såg, och ligger förväntningarna i paritet med priset tycker jag man får mycket för pengarna.

Men allt hänger ju på vad man förväntar sig att den skall klara. Liten klinga, klyver inte hela sågdjupet på pappret (dock i praktiken, om än motvilligt), halvrappliga anhåll, lite plastig.
 
  • Gilla
WFD
  • Laddar…
Sittställning
Har bara provat billigt skräp innan jag köpte 10xc, men den e grym..hade velat ha bättre anhåll kanske men det går.
 
  • Gilla
WFD
  • Laddar…
Har en 10XC sedan dryga 6 år, är nöjd.
Anhållet funkar bra enligt mig, jag ställer in enligt skalan, mäter vid klyvkniven och är det väldigt noga provsågar jag.
 
  • Gilla
WFD
  • Laddar…
Det T-formade anhållen på GTS10-sågarna funkar fint. Håller en bara tryck mot det, så att det linjerar, samtidigt som man låser fast läget så blir den parallell med klingan.
 
  • Gilla
WFD och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det T-formade anhållen på GTS10-sågarna funkar fint. Håller en bara tryck mot det, så att det linjerar, samtidigt som man låser fast läget så blir den parallell med klingan.
Precis så. (y)
 
Köpte en 10XC i höstas och är väldigt nöjd. Tyckte också det var lite mycket pengar men efter att ha klämt på olika varianter i lägre prisklasser blev det rätt tydligt att man får vad man betalar för.

Alla prioriterar olika men jag vet själv att jag blir tokig på maskiner som inte är robusta.
 
  • Gilla
Blommas och 2 till
  • Laddar…
Har en GTS 10 XC sedan ett par år och är inte jättenöjd.

Problemet är att man aldrig kan vara garanterad att en klyvning blir rak. Har ofta behov av att klyva bitar till lister, fyllning av springor m.m. och sågen kan utan problem dra 5 mm snett på 1 meters klyvning vilket gör den helt värdelös till den här typen av arbete. På ena sidan av av arbetsstycket vill den också bränna in halvcirkelfigurer av klingan.

Har försökt i åratal nu att komma till rätta med problemet. Spänt anhållet olika hårt. Kontrollmätt med skjutmått att anhållet är 100 % parallellt med klingan. Ingenting hjälper, ibland fungerar det rätt bra, framför allt kortare bitar. Men hårdare trä och längre bitar är nästan dömt att misslyckas, har funderat på att köpa en cirkelsåg med styrskena istället för detta.

Annars är den fin. Stor och gedigen, anhållet enkelt att flytta på liksom klingans höjd och vinkel. Gott om utfällbara detaljer som underlättar för större arbetsstycken. Benställningen GTA 60 W gör det jättelätt att flytta maskinen. Gillar den på alla sätt utom att den ger så dåligt klyvresultat.
 
  • Gilla
WFD
  • Laddar…
J
Har haft min Gts10 XC i runt 6 år och har inte upplevt det problemet som nämns ovan, Har klyvt 3m långa massiva bänkskivor (för att bli hyllplan) och dessa har blivit raka och fina.Somliga klagar på anhållets precision vid inställning och tycker att Dewalts version är bättre. För mig fungerar det bra.

Den största nackdelen är "styrspåren" i bordet som inte håller standardmått och precisionen för dessa spår vid tillverkningen är inget som Bosch kan skryta med. Dvs inte precisionsfrästa som i ett gjutjärnsbord men gör man egna styrspår så fungerar de ok.

Spånutsuget skulle kunna vara bättre, kolla gärna in Stigens tråd så kan du se hur man enkelt kan täta såghuset och få bättre utsug.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.