Hej!
Vi valde att lämna en "hemma-snickrad" ritning till en arkitekt som - med stöd av några A4 sidor med våra önskemål - fick i uppdrag rita vårt nya hus.

Nu har vi fått ett första förslag och min sambo är ganska nöjd. Men jag ser en massa saker som jag inte är så nöjd med och jag hade hoppats på några framtrollade smarta lösningar som hjälper oss att få plats men som ändå ger ett trivsamt hus. Vi har lite speciella krav/önskemål då vi vill ha separat groventré och tvättstuga, många förvaringsmöjligheter, stort kök med skafferi och måste kunna ha matplats för åtta personer till vardags. Dessutom behöver vi fem sovrum och ett hemmakontor. Huset får vara max 250 m2 (160 m2 i bottenvåningen).

Har ni tid och lust så tar jag gärna emot alla kommentarer om stort eller smått. Vi ska träffa arkitekten om någon vecka och då behöver jag ha några konstruktiva idéer med mig... Jag känner mig frustrerad för jag vet inte var jag ska börja med att "rita om". Har flera planlösningar/idéer jag gillar men det är så svårt att omvandla dem till vårt hus...

Tacksam för ALLA synpunkter!
 
  • planritning_100111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad_100111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • situationsplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag ska ge mina synpunkter.

Först och främst tycker jag det känns underligt att kliva in i vardagsrummet det första man gör. Jag tycker det känns lite som i en amerikansk sit-com.

Är den stora balkongen är i nordost?!

Är verkligen toaletten på nedre plan handikapanpassad?

Annars tycker jag kök (som kanske skulle kunna vara närmare ingången), groventré och det mesta annat ser bra ut. Om du tycker om öppna planlösningar, vill säga... :)
 
Tack för synpunkter!

- Vi har ett delikat dilemma då tomten är belägen i en "nordsluttning", dvs vi kommer att ha soltimmar från morgon till kväll på entrésidan av huset. Men i nordost är det fin utsikt över sjön.

Först hade vi placerat köket direkt till höger från entrén, men då vi gärna inte ville "stänga" vardagsrummet/umgängesytorna från trädgården/altan så vände vi på steken.
Men jag känner mig också tveksam till att det blir bra med att entrén leder nästan direkt in i vardagsrummet. Och ja, det är i nuläget väääldigt långt att gå in med matkassar och lång väg ut med återvinningen... Skulle gärna vilja kunna öppna upp på något sätt genom tvättstuga/kontor för att kunna komma till köket även den vägen.

- Det är utsikten som styr att vi ville ha en lite större balkong utanför allrummet på överplan. Men den kanske inte behöver vara så stor då det ofta blåser från sjön (=begränsat antal dagar man kan sitta där och njuta...:).

- Utgick från att toaletten var handikappanpassad men det ska jag kolla!

- Från början var jag väldigt för öppen planlösning men nu när jag ser hem som inte har det så börjar jag tvivla på att ha det fullt så öppet som vår planlösning är nu. Sitter och skissar på att ha vardagsrummet i någon form av vinkel för att ändå få lite "rumskänsla". Svårt.
 
Som sagts tidigare så ser det inte så bra ut med att ytterdörren leder rätt in i vardagsrummet. Jag tycker inte heller om korridoren mot arbetsrummet.

Jag hade, om det är möjligt att flytta på garaget några meter, bytt plats på arbetsrummet och groventrén. Arbetsrummet hamnar då i en tystare del av huset vilket borde vara bättre för ett sådant rum.

Jag flyttade även på förrådet vilket gör hallen större och mer separerad ifrån vardagsrummet.

Några idéer kanske det ger er till att gå vidare med planlösningen så att alla blir nöjda.
 
  • pl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomten har en nivåskillnad på två meter. Hur er arkitekt löser detta naturfenomen framgår inte på fasadritningarna. Tänker han sig kraftig utfyllnad? Eller har han helt enkelt ignorerat topografin?

I ert ställe skulle jag själv överväga ett souterrainplan. Dessutom bör man absolut inte bestämma sig för hus på en så svår tomt utan att skissa på trädgårdslösningen.
 
Redigerat:
Med tanke på alla garderober och yta som finns så verkar det som att ni planerar att familjen till 99% kommer att använda groventrén. Isf tycker jag att det inte gör så mkt att den vanliga entrén ligger i anslutning till vardagsrummet. Det beror på hur mkt besök ni får. Om det bara är middagsgäster som ska använda den entrén så kanske det funkar. Men att tänka på om många kommer samtidigt är ju att de först måste gå till vänster för att hänga av sig kläder å sen till höger för att komma in i huste. Är det många samtidigt så leder det lätt till krockar å trängsel...
 
Förslag för fortsatt snack.
 
  • AnnaJohanna01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AnnaJohanna02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Entré enl Feng Shui.
Alla skall använda huvudentrén tillåta sig använda den stora entrén och inte var någon som går in bakvägen. Unna sig själv det bästa för visst är man värd det! Vet folk som har en entr´och hall som i princip aldrig används det verkar ofunktionellt.

Lite tankar som kan vara nog så mkt värda!

Enl Feng Shui så är hallen och föräldrarnas sovrum de viktigaste platserna.
hallen första intrycket när man kommer hem präglar en sinnestämning. Rörig hall som man snubblar in i gör ingen glad.
Föräldrarnas sovrum mår inte föräldrarna bra i sitt sovrum så mår inte heller resten av familjen bra. Samma sak här det första man ser när man vaknar präglar ens dag.
 
Jag gillar öppna planlösningar och tycker att köket och vardagsrum ser väldigt fint ut, tycker inte alls man måste ha köket precis vid ingången. Sen saknar jag en bra plats att hänga kläderna i entren vilket kan behövas även om den mest är för gäster. Som det är nu så tror jag att man kommer gå in med de smutsiga skorna precis framför wc-dörren när man ska hänga av sig jackan alt. att gärsterna får snubbla på alla skor när de ska gå på toaletten.

Däremot så undrar jag om man måste ha alla sovrum på övre plan? Känns som att det blir ett väldigt litet allrum som jag antar är för 4 barn. Om bottenvåningen är på 132 kvm så borde man ju kunna få plats med ett sovrum där. Sen kan det kanske vara skönt att ha en barnvåning och en vuxenvåning också.
 
En anledning till att ha nära till en dörr från köket är att på ett bra sätt kunna bära hem mat och andra förnödenheter
 
Appollonia: Tack för synpunkter!
Det går att justera garaget och arkitekten har även gett förslag om att vrida garaget för att undvika en "90-graders sväng" in från gatan.
Jag håller med om att korridoren mot arbetsrummet inte är bra, jag tycker den stjäl utrymme men har inte kunnat se någon annan lösning. Det problemet försvann ju med din skiss. Tyckte även att köket blev bra löst med att kunna nås från garage och groventré. Men jag skulle vilja att groventrén kan nås från framsidan på huset. Och arbetsrummet blev utan utsikt - men det går väl att leva med...:p

Det var intressant att se din skiss med många saker "tvärtom" - precis vad jag behöver för att få lite nya idéer. Men jag märker också vad "låst" jag blivit vid vissa tankar. Ska skissa lite med dessa rokader och så vad jag får fram.
 
billy_baver: Heh, ja... Jag pratade mig varm om etage/suterräng hus i början av vår planering (har även varit sugen på källare...). Men då vi eftersträvar att få så mycket utsikt som möjligt mot vattnet (och det kommer hus i två rader framför vårt) så bestämde vi oss för att det bästa måste vara att fylla ut tomten. Då tänker vi oss att vi kommer så högt som möjligt = så mycket utsikt som möjligt... Men vi kanske tänker fel...
Jag har också funderat över om det inte går att "vinna" lite boarea då inte alla kvm i souterrängplan räknas. Jag tycker det vore bra att kunna sprida ut familjen över flera plan då vi har barn i varierande åldrar. Och att då förlägga utrymmen i suterrängplan som inte saknar utsikten, tvättstuga och allrum med tv etc.
Det pågår mycket arbeten i området och vi har fått löfte om att de kan dumpa fyllnadsmassor (gratis) på vår tomt och att vi då sedan har att "plana ut" massorna före byggnation. Men jag är inte så insatt i kostnaderna för detta jämfört med att bygga ett suterränghus.
En annan sak med vårt hus enligt nuvarande skiss är att det känns nästan som ett stort hyreshus, jag skulle gärna vilja ha ett hus som är stort men som inte känns så stort - på utsidan. Men detaljplanen medger max byggnadsarea 160 kvm (max bruttoare 240 kvm) och då går det ju inte att breda ut sig hur som helst.
Trädgården har jag skjutit på framtiden men det kanske är ett misstag. Har tänkt att koppla in en köksplanerare tidigt innan bygglov, men det kanske är bäst att kontakta vår lokala trädgårdshandlaren redan nu och se om de kan komma med synpunkter.
 
Marquiz - Ja, jag är lite kluven till att ha två entréer. Varför ha bara en "fin-entré" eller som MiaSthlm säger, varför ska vi använda bakvägen... Men det är lockande med en entré där det inte är någon genomgång och där det får lov att trängas mycket kläder, stövlar, väskor. Där det är lätt att förpassa smutsiga overaller och gympapåsar in i tvättstugan... Och samtidigt kunna ta emot gäster i en ren och prydlig hall.
 
billy_baver - igen :): Spännande att se annorlunda lösningar med rummen och det ger inspiration. Men jag känner mig ganska lekmannamässig när jag försöker tolka ut dina ritningar. Blir till och med tveksam till om jag förstått det här med souterrainplan... Vad visar rutorna med pilarna och siffrorna +1.800, +2.250 utanför? Souterrain är väl att det är en övervåning (eller två?) men att delar av den bakre undervåningen är under mark. Jag tänker mig som en källare fast där delar av kortsidorna och ena långsidan har vanlig fasad med fönster. Tänker jag fel?

När jag har funderat över suterränglösningar så har jag sett framför mig att kontor/kök/vardagsrum med utgång till veranda och trädgård fortfarande är i entréplan, liksom garage några sovrum, badrum och litet allrum en våning upp och så tvättstuga och allrum/tv-rum, fönsterlösa förråd och ev. något sovrum i suterrängplan. Därför blir det lite bakvänt för mig när jag ser dina skisser.
De stora umgängeytorna i souterrainplan - men då blir det väl ganska mörk för det är väl mot terassen och några fönster på sidan som är enda ljusinsläppet?
Funderar också över sovrummen - är det för att inte ha dem med fönster i nivå med trädgården som du valt att lägga sovrummen i entréplan?
 
MiaSthlm: Jag gillar tanken med Feng Shui, även om jag bara läst en pocketbok i ämnet...:blushing:
Jag skulle vilja ha ett mellanting där vi använder huvudentrén för det mesta och lätt når våra respektive klädförvaring, men där vi vid behov (leriga barn och hundar, blöta stövlar etc) kan välja att gå in via groventrén och där lika lätt nå våra klädkrokar men också lätt kan nå tvättstugan...
Vad det gäller sovrum så har vi idag en hopplös situation där vi båda har hemmakontor i sovrummet (och tvättsortering och tekniska-prylar-som-ska-sorteras och lådor som ska till annan anhalt och... en "Feng Shuisk mardröm"...). Så där ser vi framemot ett tekniklöst, harmoniskt sovrum i nästa hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.