Har en oljepanna med elpatron. Albin Deluxe 910 tror jag den heter. Vi har för avsikt att ersätta den men något annat, vad vet vi inte än. I avvaktan på att beslutet skall växa fram så kör vi den på el. Nu är det så att det finns en liten skvätt olja kvar i tanken och det vore dumt att inte köra slut på den. Frågan är nu, ha överseende jag är total nybörjare vad gäller villauppvärmning, kan man bara köra på till oljan tar slut och vad händer när den faktiskt gör det? Slocknar det bara och blir kallt och är det då bara knäppa över till elpatronen eller kan man skada pannan på något sätt. jfr med katalysatorrenade bilar som inte skall köra tills soppan tar slut.
 
Bara att köra på tills oljan tar slut, ingen fara...

Vill du vara riktig ekonomisk kan du suga ur tanken EFTER att brännaren stannat, sugröret sitter oftast en but upp i tanken, jag hade 240l kvar efter att min brännare stannat...
 
Tackar
 
T
Värt att veta är att all skit/skräp som ligger i botten på tanken slutligen sätter igen filtret om man kör "tomt" i tanken, och att rengöra detta är väldigt bökigt, därav sticker röret upp en bit i tanken.
 
Jepp, sorry!
Jag använde en skruvdragare och en vätskepump för borrmaskin. Slangen ner i tanken tejpade jag ett fyrdubbelvikt myggnät på i änden.

Det funkar.
 
dedden skrev:
Bara att köra på tills oljan tar slut, ingen fara...

Vill du vara riktig ekonomisk kan du suga ur tanken EFTER att brännaren stannat, sugröret sitter oftast en but upp i tanken, jag hade 240l kvar efter att min brännare stannat...
Samma här.. Tippade tanken så att jag kunde tömma den helt..
 
mera sanna historier från den tiden när man var fattig student
nyfylld tank 4m3
allt läckte ut under natten i avloppet till en 1-kammarbrunn
öste upp några kubik av oljan som flöt uppepå
diesellukten maskerade övriga odörer
mörka solglasögon resten
- ja det har inte bra varit Sundowners på Hilton Seyshellerna här i livet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.