Hemmakatten
Som rubriken säger så är björnloka ansedd som en invasiv växt from 1 augusti. Innebär det att man kan begära att kommunen bekämpar bestånden? Vi har uppe vid vägen (250 m härifrån) enorma bestånd av jättebjörnloka som brer sig ut väldigt mycket för varje år som går. Står utmed länsvägen men det mesta står på ett samfälligägt område. Samfälligheten lär inte bry sig, tyvärr.
 
Minns när jag jobbade på ett lantbruk i Skåne. Varje sommar utrustade vi oss med regnkläder, visir och skarpslipade spadar. Sen gick vi över alla ägor och högg ned varenda blomställning på björnlokorna. Ett regelrätt krig var det
 
Hemmakatten
Usch, det måste varit jobbigt! Frågan här är om man kan kräva att kommunen tar tag i frågan nu när jättebjörnlokan fått en annan status.

Jag ska självklart ta kontakt med kommunen men vore bra med lite input innan.
 
I Stockholm kommun/Stockholm stad har kommunen tagit hand om detta iallafall 2 år.

Brukar få ringa in varje år att de inkräktar min arbetsplats, inom ett par dagar sitter informationsskyltar i beatåndet
Efter ytterligare ett par dagar kommer människor i rymddräkt och röjer
 
Har för mig att roundupp fungerar?
 
De är tvååriga. Så håller man bara efter bestånden så att de inte går i blom så blir man av med dem på sikt. Jag kan inte tänka mig att kommunen har ansvar på annans mark.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Här har de spridit sig på Natura2000-mark jämsides med enorma bestånd av parkslide.

Kommunen har inte resurser så spridningen frodas.
 
Nja, väldrig få av dom är 2åriga, dom flesta är 4 åriga.
I den storleken som bilden visar finns tusentals frön i varje blomma.
Fröna kan ligga i marken i 10 år innan dom kommer upp.

Blommorna måste plockas , stoppa i mat avfalls påsar och slängas i sopor för förbränning.
Vätskan i stammen och bladen är fototoxi, dvs kommer vätskan på huden så blidas svåra blåsor

Min flickvän, trots skyddskläder var ovarsam och fick en 3x15 cm stor blåsa på sin nacke som tog 2 månader att lugna sig och irritationen och smärtan var kvar i 7 månader, var jävligt försiktig.

skärdar man växten under våren varje 50 cm med lie ( den växer skitfort ) så blir blomman liten, lättare att skörda, hantera.

Man får hålla på i många många år innan man blir av med helvetet.


Växer den på jämnyta, så rekommenderas gräsklippare, då blir det hela mycket enklare, då håller gräsklipparen den liten.

Roundup ? - nä dagens svaga roundup svagar bara ut plantan under säsongen, den växer upp igen nästa år från samma rot.

Nackdelen med Roundup är att allt annat omrking dör, gräs och allt möjligt.
En rik tillväxt av gräs konkurerar ut och gör återväxten besvärlig för plantan.

Så nä, roundup är ingen bra lösning.
 
Sen, plantan är så farlig att man ska inte ha barn omkring den.
plantan är nu förbjuden av EU och markägare är skyldiga att utrota den
 
Var finns den regeln?
 
Enligt naturvårdsverket får man inte bidra till spridning av lokan. Där står inget om skyldighet att eliminera den.
Kanske detta står någon annanstzns?
 
Hade problem med växten vid min fastighet. Högg av den, grävde upp den, utan resultat. Läste en artikel i en tidning som beskrev hur man skulle bli av med den. Testade det beskrivna och blev av med eländet!
Lösningen: Man ska med en spade hugga av stammen en decimeter under jord.
Hos mig funkade det klockrent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.