Någon som målat/behandlat ytterfasad med järnsulfat från Granngården? Funkar det som järnvitriol?
 
Järnvitriol är bara ett annat namn för järnsulfat, FeSO4.
 
Nej, men jag använder det för mossbekämpning. Nästan gratis jämfört med samma kemikalie under namnet mossbekämpningsmedel.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Pen skrev:
Nej, men jag använder det för mossbekämpning. Nästan gratis jämfört med samma kemikalie under namnet mossbekämpningsmedel.

Jag har också använt järnsulfat som mossbekämpning och det är ju faktiskt mest det som det är mest utav i i en mossa GTI burk. Jag har balndat i järnsulfat i en gammal mossa GTI burk och sprutat ut, mycket billigt och bra!
 
M
tharnstrom77 skrev:
Jag har också använt järnsulfat som mossbekämpning och det är ju faktiskt mest det som det är mest utav i i en mossa GTI burk. Jag har balndat i järnsulfat i en gammal mossa GTI burk och sprutat ut, mycket billigt och bra!
Hur stark ska blandningen göras om man gör så? Normalt är väl 1-2 dl per 10 liter vatten, men hur blandar du när du ansluter den till mossa gti?
 
Ha ha, ja du bra fråga! Jag vet inte hur mycket av innehållet i GTI burgen som blandas tillsammans med vattnet och även om jag vetat det så hade nog inte min mattekunskaper varit tillräckliga, så jag provade mig fram lite i ett hörn av gräsmattan där det var mycket mossa och där det itne skulle göra något om det blev lite fel.

Då jag vet inte visste mycket det behövde vara i så jag började med ganska lite i. Första gången blev det inte så bra, det blev väll lite för lite i blnadningen. Andra gången tror jag att jag hade ungefär 4.5 - 5 dl järnsulfat och det fungerade bra och tog mossan. Jag tyckte att detta sätt var lättare än att blanda i vattenkanna och försöka hälla ut det på ett jämt sätt.
 
Men kan ha dessa burkar till mycket, jag hälde grönsåpa i en annan GTI burk och sprutade på plommonträdet så att bladlössen skulle försvinna, fungerade utmärkt!
 
Men tillbaka till ursprungsfrågan, varför ska man måla/behandla ytterfasad med detta?

Jag har aldrig hört om detta, hur ser det ut, jag blev lite nyfiken?
 
tharnstrom77 skrev:
Men tillbaka till ursprungsfrågan, varför ska man måla/behandla ytterfasad med detta?

Jag har aldrig hört om detta, hur ser det ut, jag blev lite nyfiken?
Sök lite i forumet men då på namnet vitriol. Finns massor att läsa, bilder oxå. Kortversionen är att kemikalien bryter ner trät snabbare så att det fortare ser ut som trä som varit väderutsatt i hundra år.
 
Ahaa, intressant, det ska jag söka lite på.

Roligt ställe detta där man kan lära sig så mycket nya saker och få tips på saker och ting!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.