Och ska jag köra med det där för att få bort mossan och sedan använda någon gödning? Eller göder den där gräsmattan på samma gång?
 
Jepp! Provade med enastående resultat för någon vecka sedan efter tips här på Byggahus. Körde ca en dl i en tiolitersvattenkanna med stril och kilade fram och tillbaka på en bortglömd fd grusgång, numera mossgång. Tog inte lång stund alls innan mossan blev svart. Dock kvarstår ju arbetet med att få bort den numera döda mossan...
Påsen lär räcka länge, beroende på hur du fördelar så går det ju åt olika mycket. Jag har behandlat typ tio kvadratmeter och det syns ju inte att jag tagit något ur påsen.
 
Det är ingen gödning utan tar enbart kål på mossan.
 
Ah men då får det bli ett test ;)
Har 1300kvm stor tomt med mossa lite här och var med varierande täthet.

Kör på med järnsulfat först och samtidigt en laddning gödning. Borde kicka igång gräsmattan bra.
 
Kommer bli kanon. Men splill nu ingen koncentrerad järnsulfat på,gräset bara utan sköt blandningen lite försiktigt. Om du gör det så se till att skopa upp det mesta och häll duktigt med vatten på fläcken för att späda koncentrationen. Annars bränner gräset. Sen inget stänk på stenplattor, kantsten,,stenmurar. värmepumpar, slipers, tvättställningar eller liknande, det kan bli fula rostfläckar.
 
Köp en tryckspruta på tex biltema och spray ut så går det nog fortare, går även att kör med en mossa gti dunk men jag vet inte riktigt hur det ska blandas för att det ska bli bra, den kopplar man ju på vattenslangen så högre koncentration bör man nog ha
 
Har du provat få ut järnsulfatblandning med tryckspruta?
 
DrBosa skrev:
Har du provat få ut järnsulfatblandning med tryckspruta?
Jajamen, blandar i en 15L och brukar ta 5-6 dl Ferrogent.
Brukar slå Ferrogent i en vattenkanna och fylla på vatten med stråle så vattnet får ordentlig fart. Häller det sedan i sprutan med dess renssil monterad så att inget skräp kommer med, och fyller sedan upp sprutan med resterande vatten. Har väl några gånger att jag fått blåsa rent munstycket när det satt igen.
 
  • Gilla
DrBosa
  • Laddar…
Hej Standardrekommendation är att du löser 1-2dl i ca 20liter vatten, och sprider det med spridarramp på 50m2. Högre dos ger mer mosseffekt, men gå inte över 2dl för gräsets skull. Spridarramp gör att du kan hålla mängden till 50m2 och få jämnhet, det kommer inte att gå med strul. Kan köpas för billig peng i trädgårdsbutik, tex Granngården.

Efter 2-3v kan du behandla igen om du vill och det behövs. Man behöver inte kratta bort den svartnande mossan om man inte vill, den skadar inte. Har man mycket mossa, som jag en gång hade, kan man framgångsrikt mossriva först, för att bli av med mängden, för att sedan behandla med järnsulfat. Då är det extremt viktigt att inte hoppa över det senare, annars får du mossexplosion i mattan.

Lycka till!
 
är mycket bättre, behagligare att använda + göder. Sök på nätet.
 
Å var köper man det?
 
Blauvinge skrev:
är mycket bättre, behagligare att använda + göder. Sök på nätet.
Jag har aldrig hört att det bekämpar mossan? Vad har du för stöd för det? Vad menar du händer rent praktiskt? Jag är seriöst intresserad.
 
Är inte ammoniumsulfat en restprodukt med hög svavelhalt speciellt lämpad för surjordsväxter, vilket väl är vad även mossa gillar.
Vet att ämnet används i jordbruket tillsammans med kväverik gödsel, t.ex. från gödselbrunnar, och om de blandas kan man minska antalet grönytegödslingar och ge en större mängd vid ett tillfälle. Brukar vara ett alternativ till kalksalpeter men det krävs betydligt mera ammoniumsulfat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.