Har ett järnfilter till hushållet.
Det renade vattnet går till både huvudbyggnaden och gäststugan, i en t-koppling direkt efter filtret.

I huvudbyggnaden blir det aldrig gult i handfat eller toastolarna.
Men det blir märkbart gult i gäststugans handfat och toastol.

Har märkt att vattnet smakat allt mer järn det senaste året i båda husen och ska byta filtermassan.
Så det finns ju en förklaring till varför det blir gult i gäststugan.

Men varför blir det inte gult i huvudbyggnaden?

Och för några år sedan blev det likadant då vattnet inte smakade järn.
 
Har du någon vvb i gäststugan? Kan vara rost i den.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Har du någon vvb i gäststugan? Kan vara rost i den.
Ja, det kan ligga något i det.

Jag fick problem med den förra som började läcka. Bytte den för tre månader sedan.
Skulle det börja bli rost i den nya också? Vattnet är visserligen surt men har även kalk i filtret. Och när jag nyligen kollade låg det på rätt nivå.
 
Redigerat:
Z zingo skrev:
Ja, det kan ligga något i det.

Jag fick problem med den förra som började läcka. Bytte den för tre månader sedan.
Skulle det börja bli rost i den nya också? Vattnet är visserligen surt men har även kalk i filtret. Och senast jag kollade låg det på rätt nivå.
Men då borde det väl inte bli rost i toastolen?
 
  • Gilla
Hammarskallen
  • Laddar…
Vad är det för typ av filter du har för avjärningen? Finns ju litet olika principer men är det av Greensand-typ så behöver de regenereras med kaliumpermanganat regelbundet. Vissa kräver manuell hantering och då kanske man gör detta tre-fyra ggr/år, andra har automatisk regenerering via en pump och en iten tank med KMnO4-lösning.

Sedan ska ju back- och renspolning funka också, typ var/varannan natt annars funkar inte filtret alls.

Börja med att kolla filtrets skötselanvisningar noga.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det för typ av filter du har för avjärningen? Finns ju litet olika principer men är det av Greensand-typ så behöver de regenereras med kaliumpermanganat regelbundet. Vissa kräver manuell hantering och då kanske man gör detta tre-fyra ggr/år, andra har automatisk regenerering via en pump och en iten tank med KMnO4-lösning.

Sedan ska ju back- och renspolning funka också, typ var/varannan natt annars funkar inte filtret alls.

Börja med att kolla filtrets skötselanvisningar noga.
Det är inte med kaliumpermanganat. Hade ett sånt i mitt förra liv.
Detta är ett "kombifilter". Jag sköter det enligt anvisningarna som bara omfattar påfyllning av kalk, hur man ställer in timern och att man ska byta filtermassa efter c:a tio år.

Oavsett är det ju inga rostfläckar alls i huvudbyggnaden men väldigt gult i gäststugan.

En teori jag har handlar om att det för ett par år sedan blev felkopplat i pumphuset så att helt ofiltrerat vatten användes i gäststugan i ett års tid. Det var en granne som var inne och grejade och missförstod hur ledningarna var dragna (vi delar på pumpvattnet). Sen kopplade jag om systemet så båda husen fick filtrerat vatten igen. Kan det har kommit in en massa ofiltrerad dynga i systemet i stugan som nu är på väg ut? Men vvb:n bytte jag nyligen så den bufferten är borta.
 
Z zingo skrev:
Men då borde det väl inte bli rost i toastolen?
Nej det borde det inte.
Z zingo skrev:
Ja, det kan ligga något i det.

Jag fick problem med den förra som började läcka. Bytte den för tre månader sedan.
Skulle det börja bli rost i den nya också? Vattnet är visserligen surt men har även kalk i filtret. Och när jag nyligen kollade låg det på rätt nivå.
Nej, 3 månader borde det ju hålla.


Kan det ha något med rören att göra? Är alla rör dragna samtidigt?
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Nej det borde det inte.

Nej, 3 månader borde det ju hålla.


Kan det ha något med rören att göra? Är alla rör dragna samtidigt?
Rören är absolut inte dragna samtidigt. Rören till huvudbyggnaden drogs på 80-talet.

Till gäststugan lade jag ner en PEM för åtta år sedan och tog från den vattnet in i stugan. Men där inne går bara PEX och kopparrör. Finns inget mellan pumphuset och handfatet som kan rosta förutom VVB:n.

Klistrar in detta som jag skrev i ett annat svar:

En teori jag har handlar om att det för ett par år sedan blev felkopplat i pumphuset så att helt ofiltrerat vatten användes i gäststugan i ett års tid. Det var en granne som var inne och grejade och missförstod hur ledningarna var dragna (vi delar på pumpvattnet).

När jag så småningom upptäckte felet kopplade jag om systemet så båda husen fick filtrerat vatten igen. Kan det har kommit in en massa ofiltrerad dynga i systemet i stugan som nu är på väg ut? Men VVB:n bytte jag nyligen så den dyngbufferten är borta. Kan det sitta rost kvar i PEM-röret (50 meter långt) som sakta matas ut i handfatet och toastolen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.