Hejsan gänget,
Jag ska sätta upp en tung tavla i vad jag trodde var en betongvägg. Inhandlade en slagborr från Bosch och började borra. Ca 1 cm in så tog det tvärstop i väggen, tänkte först att jag stött på armeringsjärn men efter 4 hål till på olika platser med samma resultat misstänker jag nu att det måste vara något annat.

Mailade hyresvärden som berättade att väggen är en blandning av järn och betong.

Tror ni jag har haft maximal utur och lyckats träffa armeringsjärn på varje försök? Eller är har hela väggen ett järnparti?

Något tips på hur jag tar mig vidare utan att lägga ner en förmögenhet?

Mvh, nybörjare
 
Visa gärna en bild på hur hålen är borrade. Vilken borrmaskin har du?
 
Tja, om du byter till ett metallborr när du stött på järn och kör utan slag tills du stöter på betong igen så bör du ju inte behöva kosta på dig mer än ett par borr?

Edit: Kolla noga med hyresvärden att det inte går några vatten eller elledningar där du borrar om du inte kan säkerställa det själv!
 
  • Gilla
HannaE123
  • Laddar…
Är det håltagning i armerad betong så behöver du en vettig borrhammare och en borrkrona lämpad för ändamålet tex Hilti TE-CX. Då spelar det ingen roll vad du stöter på i väggen, den käkar sig igenom oavsett och helt utan ansträngning.

En sk slagborr är helt fel verktyg, fungerar inte alls.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
D
Kan väll vara en ingjuten svetsplatta eller liknande. Hur gammalt är huset? Annars som nån säger så en metallborr.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Är det håltagning i armerad betong så behöver du en vettig borrhammare och en borrkrona lämpad för ändamålet tex Hilti TE-CX. Då spelar det ingen roll vad du stöter på i väggen, den käkar sig igenom oavsett och helt utan ansträngning.

En sk slagborr är helt fel verktyg, fungerar inte alls.
Absolut, det är ett bättre val och det jag själv skulle ta.
Men om vi pratar om att sätta upp ett par tavlor känns det lite överkurs för TS att skaffa sig det. :)
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Det är ju osannolikt att du stött på järn varje gång, speciellt en cm in. Gjutjärn ligger djupare än så i väggen.

Skulle tro att du kommer genom putsen med din maskin, men själva betongen blir för hård.

Posta en bild på maskinen och borren du föröker använda.

Om den inte har en SDS fattning så är det inte anpassat för hårda betongväggar, speciellt inte i kombination med en billig borr...
 
anders07 anders07 skrev:
Det är ju osannolikt att du stött på järn varje gång, speciellt en cm in. Gjutjärn ligger djupare än så i väggen.

Skulle tro att du kommer genom putsen med din maskin, men själva betongen blir för hård.

Posta en bild på maskinen och borren du föröker använda.

Om den inte har en SDS fattning så är det inte anpassat för hårda betongväggar, speciellt inte i kombination med en billig borr...
Jag tror de flesta av oss har försökt göra snygga hål i hårda betongväggar med sk "slagborrmaskiner" och de enkla borrar som brukar vara aktuella. Resultatet vanligen ett allt större hål, ökande kraft får läggas och stor frustration över resultatet.

Spelar ingen roll om det så endast är ett enda hål du ska borra, lika frustrerande.

Skillnaden mot att använda en riktig borrhammare och en bra borrkrona är helt häpnadsväckande första gången man upplever det, som natt och dag. Har man inte råd med de hundralappar det kostar att köpa en borrhammare kan man hyra. Glöm inte att det behövs en bra borrkrona också, jag gav tips på en.

Hilti TE-CX är såpass stark att jag utan vidare kunde slagborra ett antal hål i 20 mm gjutjärn, diameter 12 mm. Dessa borrar penetrerar nästan vad som helst, avsedda för armerad betong. Ev kan man behöva se till att de får lämplig kylning, det är allt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
wildeside
Kanske inte det billigaste sättet men hål blir det.
Hyr en rejäl maskin och borr.
Sen är det bara att mosa på.
Skam den som ger sig, i Finland kallas det sisu😂
 
Det var nästan litet komiskt just detta med att fixa ett antal hål i en urgammal gjutjärnsgryta med extremt tjock botten. Frugan ville ha denna stora gryta till ett trädgårdsprojekt, plantera grejer i grytan så dränering behövdes.

Tänkte först att detta fixas lätt med vanliga HSS metallborr. Iofs Biltema-kvalitet, men hade ingen som helst verkan på det rostiga gamla gjutjärnet. Dormer kanske kunde funkat vem vet. Så provade jag med att byta till hammarborrshuvudet på vår gamle Hilti TE2-M, och i med en 12 mm TE-CX borr. Ett jäkla väsen blev det såklart hörselskydd på. Litet vatten i botten för kylning, igenom på nolltid.

Hårdmetallskären förvandlar allt framför skären till pulver, precis som jag sett tidigare när vi kört betydligt grövre 25 mm borr genom hjärtväggens sockel i källaren genom stenhård gammal betong och frikostig armering. Makalöst bra borrkronor.
 
Redigerat:
C Chokladmonster skrev:
Visa gärna en bild på hur hålen är borrade. Vilken borrmaskin har du?
Befinner mig i Tyskland så här heter den ”Bosch Professional Schlagbohrmaschine GSB 16 RE in Koffer” med borrarna ”Bosch Steinbohrer-Set Promoline Mini-X-Line 7-teilig”…
 
  • Närbild på en borrat hål i en vit vägg som troligtvis gjorts med en Bosch borr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två borrade hål i en vit vägg, troligen gjorda med Bosch Professional Schlagbohrmaschine och borrset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
anders07 anders07 skrev:
Det är ju osannolikt att du stött på järn varje gång, speciellt en cm in. Gjutjärn ligger djupare än så i väggen.

Skulle tro att du kommer genom putsen med din maskin, men själva betongen blir för hård.

Posta en bild på maskinen och borren du föröker använda.

Om den inte har en SDS fattning så är det inte anpassat för hårda betongväggar, speciellt inte i kombination med en billig borr...
Dessa två är de jag köpte!
 
  • Bosch slagborrmaskin och väska, blå Bosch verktygslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bosch stenborrset i grönt fodral, 7-delat, med olika storlekar av borr synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside wildeside skrev:
Kanske inte det billigaste sättet men hål blir det.
Hyr en rejäl maskin och borr.
Sen är det bara att mosa på.
Skam den som ger sig, i Finland kallas det sisu😂
Haha ja det får nog blir så 😂
 
H Harald Blåtumme skrev:
Är det håltagning i armerad betong så behöver du en vettig borrhammare och en borrkrona lämpad för ändamålet tex Hilti TE-CX. Då spelar det ingen roll vad du stöter på i väggen, den käkar sig igenom oavsett och helt utan ansträngning.

En sk slagborr är helt fel verktyg, fungerar inte alls.
Det får nog bli ett till köp av en sån där borrhammare! Något förslag på märke/model?
 
Jag gillar Metabo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.