Vi renoverar allrummet i källaren, och som del i det byter vi ut golvet.
Vi tänkte ha pergos vinylgolv som är ganska mjukt och känsligt för ojämnheter. Nu hittade vi en skarv av golvvärmen betongen som det bilats upp runt. Vad gör man då?
Dessutom som det syns på bilden är inte betongen tät mot tröskeln utan det är en liten glipa där. Ställde dit radonmätaren och den hoppade upp till 250 från sina vanliga 50, så jag antar jag borde fylla igen där.

Gjuta in skarven känns spontant inte optimalt?
Lägga någon form av nivell lösning känns inte jätteroligt då det äter takhöjd och dessutom antar jag golvvärmen inte blir jätteeffektiv då.

Någon som har en bra lösning?
 
  • Bild på skarv i betonggolv med synliga golvvärmerör och glipa mot tröskeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bobobjorn skrev:
Vi renoverar allrummet i källaren, och som del i det byter vi ut golvet.
Vi tänkte ha pergos vinylgolv som är ganska mjukt och känsligt för ojämnheter. Nu hittade vi en skarv av golvvärmen betongen som det bilats upp runt. Vad gör man då?
Dessutom som det syns på bilden är inte betongen tät mot tröskeln utan det är en liten glipa där. Ställde dit radonmätaren och den hoppade upp till 250 från sina vanliga 50, så jag antar jag borde fylla igen där.

Gjuta in skarven känns spontant inte optimalt?
Lägga någon form av nivell lösning känns inte jätteroligt då det äter takhöjd och dessutom antar jag golvvärmen inte blir jätteeffektiv då.

Någon som har en bra lösning?

Täta springorna och flytspackla ut ojämnheterna.
Ev.
Kanske lägga någon typ av tunnare skiva över hålet med skarven som du siliconar fast och sedan flyter du rummet i överkant på denna skivbit. Då kan du vid behov plocka upp golvet och lyfta skivan om problem skulle uppstå. Tänk dock på att skiva bör vara så pass tjock att den klarar belastning ser ju ut att vara placerad strax innan ett dörrhål om jag ser rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.