IngMatt
Vi har 2 våningar och nedersta är som vanligt betydligt kallare nu. Pannan står på 60 grader för varmvattnet, pumpen går och i regler-centralen är allt sänkt så långt det går. Kan det jämna ut mellan våningarna eller stoppas det av radiatorventilerna som kanske bör öppnas på max. tillsvidare?
 
IngMatt skrev:
Vi har 2 våningar och nedersta är som vanligt betydligt kallare nu. Pannan står på 60 grader för varmvattnet, pumpen går och i regler-centralen är allt sänkt så långt det går. Kan det jämna ut mellan våningarna eller stoppas det av radiatorventilerna som kanske bör öppnas på max. tillsvidare?
Tyvärr inte, det är så liten vattenmängd i radiatorerna och tempdiff att det inte påverkar.
 
IngMatt
AndersS skrev:
Tyvärr inte, det är så liten vattenmängd i radiatorerna och tempdiff att det inte påverkar.
I så fall kan man lika gärna stänga av pumpen.
 
Jo ,men jag brukar cirkulationspumparna snurra (om det är de du avser) av ren lathet och att de inte ska kärva fast.
 
IngMatt
AndersS skrev:
Jo ,men jag brukar cirkulationspumparna snurra (om det är de du avser) av ren lathet och att de inte ska kärva fast.
Jag stängde för att minska risken att värme kommer upp.
 
Jag cirkulerar golvvärmeslingan även på sommaren för att jämna ut temperaturen mellan olika stengolv. Vissa blir riktigt varma i solen och andra i skuggiga rum klart svala.

Hur stor skillnad det gör vill jag inte uttala mej om.
 
IngMatt
mycke_nu skrev:
Jag cirkulerar golvvärmeslingan även på sommaren för att jämna ut temperaturen mellan olika stengolv. Vissa blir riktigt varma i solen och andra i skuggiga rum klart svala.

Hur stor skillnad det gör vill jag inte uttala mej om.
Prova att mäta?
 
Ja, jo. Det är inte så lätt dock. Olika mycket sol varje dag, i kombination med värmetröga golv, osv.
 
Misstänker att det varma golvet tillför mera värme till det kalla. Min gissning grundar sig på att det är värme utifrån och direkt solljus som tillförs.
Den kyla som finns i det kalla golvet får ingen ny kyla om golvet dessutom är isolerat.
Så risken är att du istället värmer extra i det svalare rummet utifrån att det totalt är värme som tillförs.
Det omvända vintertid med kylan kompenserar du genom att tillföra energi som ger värme, såvida man inte sommartid tillför energi som ger kyla som kompenserar utifrån kommande värme.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.