Hej!

Vi har precis tagit bort träd/buskar och annan skit från tomten för att få en större gräsmatta.
När vi tog bort detta så "grävde vi ur" tomten och står med barmark som är allt från 10cm till 30 cm i höjdskillnad från övrig gräsmatta.
Jag behöver således jämna ut tomten innan vi kan rulla ut nytt gräs.

Till min fråga då är, kan man använda blomsterlandets planteringsjord för att jämna ut tomten?
Istället för "matjord"? Hittar matjord och anläggningsjord på nätet och det är det vi använt innan.
Men blomsterlandet har sjukaste kampanjen just nu på planteringsjord, vilket gör att liter/pris är oslagbart, även om jag tar hit en lastbil som tippar 13 ton jord...

Jag hittar ingenstans vad skillnaden per se är emellan planteringsjord och matjord, någon som har koll?

PS. Tomten är ganska oåtkomlig (kedjehus), så att bära 100 säckar genom huset passar ganska bra. Istället för att rulla skottkärra eller kran m jord.
Så ta bort det "jobbiga" ur ekvationen. Utan bara går det att plana ut tomten med planteringsjord?

Tacksam för input
 
Dett som säljs som "blomjord", "planteringsjord" o.s.v. på påse är snarare torvbaserade odlingssubstrat än riktig jord. Risken är att den bryts ner helt efter några år och så har du groparna igen. Det du vill ha är en jord med sand och lera som håller volymen (när den sjunkit ihop och satt sig)
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
B
Borde fungera, men tänk på att planteringsjord ofta innehåller en hel del gödsel, mull och annat organiskt material som gör att den kommer kompostera ihop och minska i volym med tiden.

Det borde vara ett bra dyrt alternativ som fyllnadssyfte. Vad är det för specialpris du hittat egentligen?
 
Claes Sörmland
Du ska köpa anläggningsjord för gräsmatta. En blandning av sand, ler och lite mull. Den sjunker inte så farligt.

Köp inte "matjord" kan vara vad som helst, oftast silt som dragots igenom ett såll. Inte bra. Påsarna med mull är som angivits ovan inget bra underlag för gräsmatta.

Om det rör sig om en mindre yta som kan lösas med några skottkärror så är ju enklast att få jord från någon i grannskapet och fylla med. Ingen som har något grävprojekt och som har jord över?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.