K
Det närmar sig vintern och alla frostkänsliga trädgårdsväxter lastas in i växhuset. Men även där kommer det att bli kallt.

Jag funderar på att ställa in en tunna med vatten för att dämpa de lägsta temperaturerna. Men kommer plasttunnan av spricka om det trots alla fryser i den?
 
Det beror på tunnan. Fast är det risk att vattnet fryser så är det inte heller rätt plats för växter som inte tål frost.
 
K Kallebo skrev:
Det närmar sig vintern och alla frostkänsliga trädgårdsväxter lastas in i växhuset. Men även där kommer det att bli kallt.

Jag funderar på att ställa in en tunna med vatten för att dämpa de lägsta temperaturerna. Men kommer plasttunnan av spricka om det trots alla fryser i den?
Jo plasttunnor spricker om de fryser rätt igenom (kan hålla första gången) men ett litet isskal tål dem nog men behöver ju ses till att tinas upp dagen efter nattfrosten och på fast du verkar bo nästan i södern enligt profilen så tror jag inte att dyngstemperaturen alltid är på medel över 0 och lika som vatten eller annat material holler värme så håller det kyla också så värmen behöver ju komma från något ställe.
 
K
J Jonas_81 skrev:
Jo plasttunnor spricker om de fryser rätt igenom (kan hålla första gången) men ett litet isskal tål dem nog men behöver ju ses till att tinas upp dagen efter nattfrosten och på fast du verkar bo nästan i södern enligt profilen så tror jag inte att dyngstemperaturen alltid är på medel över 0 och lika som vatten eller annat material holler värme så håller det kyla också så värmen behöver ju komma från något ställe.
Kan tyvärr meddela att det nog sket sig. Fyllde ett antal plastmjölkdunkar och placerade ut mellan plantorna och de första nätterna fungerade det ok, jag tömde ut det kalla vattnet på morgonen och kvällen och hällde i nytt. Kunde hålla strax under nollan, men sen sjönk temperaturen till hela otroliga -12 och då blev mjölkdunkarna som bollar av is. Fyllde även en 10 liters vattendunk och den frös bara på ytan.. men temperaturen i växthuset har sjunkit till långt under nollan så jag tror att jag ger upp ansträngning för året... blir till att köpa nytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.