Hej!

Vi renoverar köket och nu är det dags för golvläggning (vinylgolv). Under det gamla golvet som vi tog bort ligger en gräslig plastmatta (förmodligen original från 60-tal). Nu till det väldigt vanliga problemet; golvet är väldigt ojämnt och behöver jämnas ut på vissa ställen. Att slita ut plastmattan är tyvärr inget alternativ, av flera anledningar, men främst för att den är limmad på underliggande betong med svartlim (dock ej testad för asbest),

Jag har testat att jämna ut med lumppapp, men det tog inte många minuter att inse att det inte kommer att fungera bra där dalarna är som djupast (allt från 1 - 8mm, mätt över 1.5m).

Går det att (bred)spackla dalarna med handspackel? Vad finns det för risker i så fall? Jag inser att vidhäftningen kanske inte blir fantastisk på plast, men har svårt att se att spacklet flyttar på sig under golvet när det väl ligger? Kommer det spricka/smulas sönder över tid?

Vad har jag för andra alternativ om handspackel absolut och under inga omständigheter kommer att fungera? Undviker väldigt gärna flytspackel, men om jag blir tvungen, måste jag fylla hela golvytan, eller räcker det att fylla dalarna?


Tack på förhand!

Thomas

PS. Har sökt på forumet, men har inte hittat några raka svar.
 
Redigerat:
Svar: Använd flytspackel och bli nöjd

Alternativt: Välj valfri krångligare och sämre lösning och bli missnöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.