Vi har haft en dräneringsfirma hos oss i vintras som skapat en hel del åverkan på gräsmattan (ca 1000 kvadrat). Vi har nu lagt ut en hel del matjord för att försöka jämna ut gräsmattan men det är väldigt svårt att få det bra. Känns som det behövs 1-2 lastbilsflak med jord/sand för att få det riktigt bra och det är inte rimligt i dagsläget. Tänker det är ett flerårsprojekt.

Hur jämnar jag ut en gropig gräsmatta med luftfickor på bästa sätt? Vi har fördelat jorden, kratta och krattat igen. Vilken utrustning är bäst för att få det så jämnt som möjligt? Alternativet är att köra på som det är nu och sen dressa mer senare i sommaren när det har tagit sig lite.
 
Om man inte är rädd för lite slit funkar det med fötter (för att packa), kratta (för att flytta lite jord) och en lång bräda. Går att få rejält platt och fint på så sätt, och man ska inte vara lat! :D

Gör själv allt ”för hand” med primitiva verktyg och det fungerar bra.
 
  • Gilla
Jakob78
  • Laddar…
halper halper skrev:
Om man inte är rädd för lite slit funkar det med fötter (för att packa), kratta (för att flytta lite jord) och en lång bräda. Går att få rejält platt och fint på så sätt, och man ska inte vara lat! :D

Gör själv allt ”för hand” med primitiva verktyg och det fungerar bra.
Jag räds absolut inte fysiskt arbete, lite slit gör inget. :D Jag tänker mer på resultatet och vad som blir bäst. Om jag binder ett par rep i en stege och lägger tyngder på? Blir bra rygg- och benträning samt att jorden fördelas skapligt jämnt över ytan.
 
Läste först 100 kvm, men 1000 är lite annat. Ja, eller en gammal pall fungerar också att släpa på. Det blir finfint även för hand, men tar förstås en del tid. Sedan är det ingen mening att försöka få det perfekt; efter vintern har du sättningar så det är ett projekt som tar 2–3 säsonger i alla fall.
 
halper halper skrev:
Läste först 100 kvm, men 1000 är lite annat. Ja, eller en gammal pall fungerar också att släpa på. Det blir finfint även för hand, men tar förstås en del tid. Sedan är det ingen mening att försöka få det perfekt; efter vintern har du sättningar så det är ett projekt som tar 2–3 säsonger i alla fall.
Kört hela tomten nu. Stege med rep samt en 25 kg tyngd på. Ganska slitsamt men jag tycker det blev riktigt bra faktiskt. Hann bara göda nu innan regnet kom så får ta fröna nästkommande uppehåll.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Bilder!!
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.