Hej,

Jag har en hall som har har haft lite olika golvbeläggningar genom åren med bl.a. plastmatta limmad på spånskivorna, klinker och laminat. Nu är allt bortrensat och golvspånskivorna är det enda som är kvar. Det är 19 mm spånskivor med (vad jag kan se) c/c 400 mm. Golvspånskivorna har blivit lite illa åtgångna genom åren och alla rester av plastmatta etc. är inte helt enkel att få bort (även med Feinen) samt större hack etc i dem så jag vill jämna ut dem med någon form av överliggande skiva. Jag har tittat på att bland annat lägga vanliga 13 mm golvgips på spånskivorna för att få en jämn yta. Problemet med 13 mm är att nivåskillnaden mot närliggande rum blir väldigt stor och jag vill ha det så "flush" som möjligt.

I hallen (ca 15-20 kvm) så kommer det till största delen vara parkett då hallen är som en korridor från vardagsrum i ena änden av huset till övriga rum. Tanken är att fortsätta med samma parkett och ha ca 1,5x1,5 m2 vid dörren som är klinkrad för skor etc.

Golvspånet är rätt så stumt idag så jag har funderat på att sätta 6 mm renoveringsgips istället för 13 mm golvgips för att få så låg höjdskillnad som möjligt. Det finns inte så mycket skrivet om detta bortsett från att det inte är helt tekniskt korrekt, men vissa verkar tycka att det funkar och vissa tycker inte att det skall göras. Någon som har några tankar kring detta? Det blir ju ingen direkt punktbelastning på gipset då det kommer 15 mm parkett uppe på denna som fördelar ut trycket till viss del.

Om detta verkligen inte är en bra idé, finns det något bra alternativ för att hålla ner bygghöjden? Jag vill inte flytspackla då detta inte är något jag kan eller önskar att ge mig på.

Om 13 mm golvgips är enda lösningen, vilket sätt är enklast att montera denna på då? Misstänker att jag måste limma den, för det räcker väl inte att enbart skruva den med 200 mm mellanrum? Isådana fall, vilket lim är lättast att arbeta med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.