Jag har ett golv som behöver jämnas ut, byggår 1962/63. Grunden är betong, på betongen ligger en platmatta som gissningvis var vanlig på den tiden. De alternativ jag känner till är betongslip samt flytspackel. Jag gissar att spacklet är enklare att göra. Är det något jag bör tänka på innan jag ger mig ikast med utjämningen. Någon annan metod jag borde överväga?

Tack!
 
Flytspackel är troligtvis det enklaste om du kan acceptera någon centimeters höjning av golvet.
 
Ja, det är klart... Jag måste "bygga" upp till den högsta punkten i det aningen ojämna golvet. :thinking:

Bör jag ta bort linoleummattan, om ja, finns det risk att den är limmad med lim som innehåller asbest?
 
Redigerat:
En kombination kanske? Krypa runt med en 2m rätskiva. Markera de värsta topparna och använd en betongslip för att ta bort dessa. De värsta dalarna kan man dra en finspackel på.

Men det beror ju på hur förutsättningarna är. Har dom krattat ut betongen så återstår nog bara att flyta
 
Okej, men kan jag flytspackla på mattan, alternativt limmet?
 
Det går att flytspackla på linoleum. Limmet kan vara asbesthaltigt. År der svartlim så finns risken för det. Skicka in en bit på analys innan du eventuellt skrapar bort det.
 
Jag bad några företag om offerter på slipning av golven. Ska invänta deras svar innan jag beslutar mig för hur jag gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.