Tjena jag håller på och bygger till huset lite och det har nu uppstått ett problem. Det är en stor nivåskillnad mellan gamla plattan och den nygjutna. Vad är det bästa sättet att jämna ut detta? Flytspackel skulle ju kosta massor.

Funkar det med betong?

Sedan kommer nästa fråga. Jag ska lägga golvvärmefolie i detta rum och vilket är bäst att lägga på betongen? Golvgips eller golvspånskiva?

Tacksam för alla svar.
 
  • Nivåskillnad mellan en befintlig kaklad yta och en nygjuten betongplatta i en byggmiljö med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Vad finns under , isolering ? du bör nog ha det , hur mycket skiljer det i höjd
 
Du tänker på det gamla golvet så är det platta där. Det nya och gamla ytterkanten på huset skijler 4cm men egentligen bara där för längst ut i knaterna är det rätt höjd
 
S Silentdecor skrev:
Du tänker på det gamla golvet så är det platta där. Det nya och gamla ytterkanten på huset skijler 4cm men egentligen bara där för längst ut i knaterna är det rätt höjd
På din beskrivning låter det som golvet är ojämnt eller lutar, då är det väl ändå enklast att flytspackla.
Hur stor yta behöver du justera?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
På din beskrivning låter det som golvet är ojämnt eller lutar, då är det väl ändå enklast att flytspackla.
Hur stor yta behöver du justera?
Ska mäta på det senare idag men gissar på 1x2 meter där det är störst skillnad.

Tänkte mest om jag kunde använda betong för att hålla ner kostnaden lite. Frågan är ju om nya betongen fäster mot plattan.
 
J
Det fäster om du dammsuger och har primer 2 ggr , men det verkar vara nästan för lite för betong , det ska ju vara slätt sedan
i jämnhöjd med det gamla . Du får tänka dig vad som kan göras och hur du vill ha det , Tumregel det går åt ca en säck flyt per m2 och cm
 
S Silentdecor skrev:
Du tänker på det gamla golvet så är det platta där. Det nya och gamla ytterkanten på huset skijler 4cm men egentligen bara där för längst ut i knaterna är det rätt höjd
Jag tror jojo123 undrar vad som finns under betongen, dvs hur mycket isolering är det under? Spelar ingen roll för din fråga, men är intressant med tanke på att du ska ha golvvärme också.
 
Det är 40cm isloreing under.
 
J
Du haren fast botten att bygga på , då kan det inte hända något .
Om du tror dig kunna lägga betong på det djupaste ställena så går det , du behöver 2 cm flyt , gärna med en armering av putsnät , det håller ihop lite bättre då , samt att du får en plan yta ,även mot det gamla golvet , ska du fortsätta med samma sorts plattor på det nya eller nytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.