Hej.

Jag har ett problem gällande att lägga ett nytt golv i ett sovrum som tidigare varit ett kök. Golvet består huvudsakligen av ett tämligen jämnt brädgolv men i ena hörnet av rummet finns det en bit med klinkers där spisen har stått förr. Klinkerdelen är ca 4 mm högre än resten.

Vi vill lägga ett flytande parkettgolv med klick.

Jag har nu frågat på Bauhaus och fått till svar att det finns INGEN annan lösning för att få det tillräckligt plant annan än att flytspackla för att nivåskillnaden får inte vara mer än 0,05 millimeter (sic!) alltså en tjugondels millimeter (jag frågade flera gånger om han menade allvar). Annars skulle fogen spricka och golvet förstöras.

Detta gjorde så klart att bullshitsirenen började tuta för fullt i mitt huvud.

Min fråga var annars om det verkligen inte går att lägga någon typ av skivor på bräddelen (masonit eller golvunderlag av något slag) för att få det någon millimeter högre än klinkerdelen och sedan lägga lumppapp på klinkerdelen för att få det hela till samma nivå med en skillnad på kanske <1 millimeter?

Vi vill helst inte lägga tjock golvspån över hela golvet för att det bygger på för mycket.

Blir jättetacksam för alla vettiga och resonerande svar jag kan få. Snälla låt bli att svara på annat än frågan som jag ställde :)
 
F Fixerskan skrev:
Jag har nu frågat på Bauhaus och fått till svar att det finns INGEN annan lösning för att få det tillräckligt plant annan än att flytspackla för att nivåskillnaden får inte vara mer än 0,05 millimeter (sic!) alltså en tjugondels millimeter (jag frågade flera gånger om han menade allvar). Annars skulle fogen spricka och golvet förstöras.
De anställer bara riktiga proffs med dokumenterad yrkeserfarenhet på Bauhaus, så det rådet kan du lita på;)
Klart det går bra att höja golvet 5 mm med skivor, fördelaktligen med lite hårda skivor som dessa tex.
https://www.hornbach.se/shop/SKANDO...er-790x590x5-mm/7114485/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
Fixerskan
  • Laddar…
Tack så mycket! Det var just liknande skivor jag såg på Bauhaus som jag var intresserad av. Klart att det är billigare, snabbare, miljövänligare och allmänt trevligare att skära till sådana än att flytspackla.

Funkar det med lumppapp på resten som jag hade tänkt?

Jag är så glad för att detta forum finns och samtidigt trött på luddiga, motstridiga och förvirrade råd som man kan få när man frågar om hjälp på vissa byggvaruhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.