Hej,

Har satt upp en del reglar (45x75) på vertikalen men vi utgick från att det skulle vara jämn glipa i botten vilket resulterade i att de blev ojämna i toppen istället. Finns det något enkelt/bra sätt att jämna till höjden i toppen (innan man sätter på/skapar en hatt) utan att behöva stå med en handsåg? Antar att elhyvel inte är ämnat för ändträt t.ex?

Vi snackar ett par centimeter som värst
 
En crkelsåg med skena eller en rak bräda.
Ska ni såga 75 mm från långsidan behöver ni såga från båda sidor. Finns det redan ett snitt från en cirkelsåg på ca 50 mm är det inte så farligt att handsåga resten om ni inte vill/kan cirkelsåga från båda sidorna.

Sen täcker plåten/brädorna i "hatten" de ojämnheter som kan bli.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Jag säger en bra handsåg trots att du ser det som jobbigt och två streck med vinkelhake att såga efter, själv använder jag oftast en japansåg.
Men du skriver inte hur många det är och höjd på dem.
 
A AndersS skrev:
Jag säger en bra handsåg trots att du ser det som jobbigt och två streck med vinkelhake att såga efter, själv använder jag oftast en japansåg.
Men du skriver inte hur många det är och höjd på dem.
Det är säkert 100+ ribbor totalt. En del på högre terrass vilket är c.a 170 höga och sedan lägre terrass på c.a 210 höga

edit: såklart behöver inte alla kapas men det är väl ett gäng som sticker ut ur mängden
 
Totte_S
Fäst en lång rak bräda med tvingar och såga med cirkelsåg med brädan som stöd. Handkapa sista biten i varje om sågen inte når igenom.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.