Jag har några år stört mig på en mindre del av gräsmattan som är ganska gropig och ojämn. Jag har försökt att snygga till det med att fylla upp dressjord i omgångar i förhoppning att jämna till gräsmattan med mindre bra resultat.

Nu har groparna fått sällskap av ett par hjulspår från en släpkärra, så nu är det dags att ta tag i problemet på riktigt.

Gräsmattan är cirka 10 år gammal och de flesta gropigheterna kommer från sättningar när gräsmattan var ung. De flesta groparna är inte så stora, mindre än 50 cm i diameter och ca 5 cm djupa. Den totala gräsmatteytan som behöver fixas till är bara ca 100 m2.

Kommer det att ge hyffsat resultat att hälla ut dressjord eller matjord över ytan och sedan dra en lastpall över för att jämna ut? Målet är att komma undan med minsta möjliga insats.
 
K
Jag har en gropig gräsmatta, så lyssna inte för mycket på mig. Men jag tänker att du förmodligen måste packa jorden för att den ska bli jämn. Inte för mycket, men med en betong eller vattenvält.. annars kommer din perfekt utslätade jord att åter sätta sig när den packas av fötter, tid, väder och vind.

Annars sägs det att gräsmattor strävar efter att bli släta och jämnar till sig med tiden bara man låter gräsklippet ligga kvar och nog tycker jag att min gräsmatta är lite slätare nu än när vi grävde upp en häck (och planterade gräs) mitt i för två år sedan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.