Jag har ett garagegolv som är ojämt med knottror och gropar. Golvet är lackat med någon typ och färg, men då denna har blivit väldigt nött vill jag lacka om.

Att t.ex. flytspackla skulle ju jämna till detta men det jag fundrar på är hur bra flytspacklet fäster på färgen som sitter? Finns ju primer för att öka vidhäftningen, skulle detta räcka, eller måste all färg bort först?

Tänker mig att detta blir besvärlig p.g.a. alla små gropar i golvet.

Närbild på ett slitet och ojämnt garagegolv med synliga knottror och gropar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Finns ingen genväg , färgen måste bort , gropar kan spacklas , då blir det annan struktur just där .
Större slipmaskiner går att hyra , lite dyrt , dom tar ca 1000 kr mm för slitaget på slipplattan , men är bäst för att få det skapligt jämt
 
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Finns ingen genväg , färgen måste bort , gropar kan spacklas , då blir det annan struktur just där .
Större slipmaskiner går att hyra , lite dyrt , dom tar ca 1000 kr mm för slitaget på slipplattan , men är bäst för att få det skapligt jämt
Förutom vad @rävlyan säger så vill jag tillägga att det ser ut som att där är fukt som blivit instängd under färgen och därmed orsakat knottrorna och släppet. Vanligt fel i oisolerade betonggolv, som suger upp fukt. När du gör om, så använd ett diffusionsöppet ytskikt.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Tror inte det är instängd fukt, det är golvet som är så ojämnt. Räfflat på vissa ställen, som om dom jämnat till betongen med en kratta när dom gjöt. Bevärligt när man ska försöka skrapa bort vatten t.ex.

Funderade på hyra golvslipmaskin, men som du sa så kostar det en slant. Tänkte annars köpa en diamantslipskiva till vinkelslipen och montera en kakburk och ansluta en dammsugare som jag sätt någonstans.
 
Ser ut som en grovsula som man låtit bli att lägga en finsats på.
 
Slipa ned betong och färg med en betonggolvslip t.ex. Dianova 420. Jag slipade ned hård betong med limrester, tjärpapp osv, ungefär 100kvm. Tog mig tre arbetsdagar och jag betalade 900kr för 1,5mm slitage på "diamanterna".

Utöver detta behöver du hyra en rejäl dammsugare, betonggolvslipen dammar enormt.

Lycka till och glöm inte andningsskydd!
 
E
S Skidniklas skrev:
Tror inte det är instängd fukt, det är golvet som är så ojämnt. Räfflat på vissa ställen, som om dom jämnat till betongen med en kratta när dom gjöt. Bevärligt när man ska försöka skrapa bort vatten t.ex.

Funderade på hyra golvslipmaskin, men som du sa så kostar det en slant. Tänkte annars köpa en diamantslipskiva till vinkelslipen och montera en kakburk och ansluta en dammsugare som jag sätt någonstans.
Att köra med handhållen slip skapar lätt ränder och sår i betongen och blir sällan ett bra resultat. Då är golvslipen ett bättre alternativ som skrivs ovan, den skaper en betyligt jämnare yta. Några tusenlappar för ett fint golv är ju knappast dyrt om man jämför med vilket golv som helst i hela huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.