Hej!

Ska isolera min platta med cellplastskivor, eftersom jag sedan ska gjuta ett flytande betonggolv med golvvärme.

Plattans yta är lite ojämnt gjuten (bulor och sånt). På vissa ställen skiljer det ca: 30 mm mellan högsta och lägsta punkt. Tänkte jämna av ytan så cellplastskivorna inte bryts.

Vad för material kan jag använda, sand, singel, lecakulor, något annat grusmaterial?

Eller är det bästa att flytspackla eller fingjuta ytan?


Vill ju helst använda något som är billigt och går snabbt.


/ Xilak
 
Borde väl gå bra med flytspackel. Inte så billigt men det går snabbt och är lätt att få jämt.
 
Kan man inte gröpa ur skivan lite vid bulan(orna) för att slippa flytspackla?
 
Jo, blir nog att jag försöker bila bort bulorna. Vinner ju på så sätt även lite höjd.

Tack för svaren!

/ Xilak
 
Sand säger jag.
 
Jag menade gröpa ur isoleringen :)
Men sand låter som en ypperlig ide, din egen ide med att bila bort dem går nog också alldeles ypperligt.
 
Och jag säger lecakulor. Varför lägga fuktbindande sand när du kan lägga leca som funkar som isolering? Inte för att jag är särksillt kunnig men du borde kunna skippa cellplasten och köra leca hela vägen och sen gjuta på det.
 
mats_o:

Har ju funderat på lecakulor, men läste nånstans att dessa bör torkas innan de täcks. Läste nånstans att lecakulor kan ha ganska hög fukthalt ifall de inte torkats ordentligt efter tillerkningen, någon som vet nåt mer om det?:confused:

Tror jag får bättre isolervärde med cellplast än med lecakulor.

/ Xilak
 
Efter tips från ett proffs använde jag Dolomit. Köpte en grov krossad variant med ca 4 mm kornstorlek som jag använde där det var mycket att fylla och en finkrossad för att fylla ut i mindre svackor.

Den grovkrossad hittade jag kakelfirman den finkossade saluförs som trädgårdskalk.

Fördelen med Dolomiten är att kornen häftar ihop lite så att dett ligger bättre kvar än sand.

Dolimit är svagt vattenlöslig, så om du har mycket fukt i plattan kan sand vara ett bättre val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.