Vi har problem med att få jorden jämn innan gräsfröna kan sås.

Kort resumé: Vi dränerade i våras, då gräsmattan förstördes fläckvis. Vi bestämde oss för att inte reparera bara fläckarna, utan så ny gräsmatta på ca 200 kvm. Nu har Per vänt på befintlig gräsmatta, hyrt en jordfräs och försökt "köra upp" hela ytan som ska sås på nytt.

Problemet är nu att ytan inte blir jämn. Det blir en massa ganska stora grästussar som inte mals sönder av jordfräsen. Är det någon som har något bra knep för att få ytan jämn?
 
Kratta, kratta, kratta och kratta. :) Sedan välta efter sådd.
 
  • Gilla
bukvic89
  • Laddar…
Jag skulle nog beställa ett lass gräsmattejord och sprida ut i ett tunt lager ovanpå. Sedan välta och så.

-h
 
OK, vi hade hoppats att det fanns en genväg, men det är bara att kratta på då eller köpa ett lass jord. Vi är lite rädda för att höja markytan. En kratta och en grep är förbrukade. :surprised:
 
Ja, usch, kratta kratta, jag ångrar mig än idag att vi kunde komma på ngt så dumt som att fräsa upp hela gräsmattan för 2 år sedan efter att ha fått jordvärmeslang nergrävd. Hade varit betydligt mycket smidigare att jämna ut med lite matjord.

/ Fredrik
 
Jag tror faktiskt att vi kan ge rådet till alla som funderar på att gräva upp hela gräsmattan pga att en liten bit är förstörd - gör det inte för allt i världen! Att hacka sönder sjok av gräsklumpar är inte kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.