Sitter just nu och har två alternativ att välja mellan för husbygge. Vi har huset klart för oss samt har också diskuterat med säljare på vardera fabrikanten. Båda säljarna ger ett mycket bra intryck och vi känner förtroende.

Nu sitter vi här och jämför offerter och det är svårt att veta om vi jämför äpplen och äpplen eller om det är päron och apelsiner...

Är det någon som har någon insikt i dessa två fabrikanters eventuella skillnader? Vi har själva koll på en del - bl.a. nedanstående - men känner oss lite vilsna;

- Myresjöhus är ett betydligt större företag vilket ger både för- och nackdelar
- Vårgårdahus har saker som råspont i tak, isolerade innerväggar och stegljudsisolering som standard
- Myresjöhus kör Elitfönster och Vårgårdahus kör SP-fönster. Är det någon skillnad på dessa tillverkare?
- Båda verkar ha en bra yttervägg med u-värde på 0,16. Myresjöhus kallar den effektväggen medan Vårgårda helt enkelt visar sin 3-lagersisolerade vägg (45+170+45)
- Båda ger oss fasta priser med utpekade entreprenörer som vi kan kolla referenser på. Totalentreprenad finns att få för båda om vi vill.
- Båda fabrikanterna klarar Boverkets nya krav enligt preliminära energibehovsberäkningar. På Vårgårda behöver man köpa ett energipaket med extra vindsisolering, fönster med 1,0 i u-värde samt uppgraderad värmepump för att fixa kraven.


Vi är tacksamma för alla som kan bidra antingen med praktisk erfarenhet av dessa båda husföretag men också pekpinnar om vad som är viktigt att kolla upp vad gäller eventuella skillnader.
 
Detta med extra paket för att klara Boverkets regler blir jag lite skeptisk till. kan inte en fabrikant erbjuda det kunden vill ha och enligt de regler som finns tycker jag är lite dåligt. Pga brand ska vi bygga hus igen och jag väljer direkt bort de som kommer med "extra paket" osv. Ändå värre är att det kostar att köpa byggsatsen runt 1 miljon så borde allt vara med! Sen kan man inte alltid gå efter hur länge företaget funnits osv. Borohus hade ju varit med ett tag innan 90 talet och inte blev det bättre för det, grannen fick inte allt han beställt tex. Ta referenser och lyssna med de som bor i husen ni är intresserade av. Ring på och fråga om allt funkade som det skulle efter kontraktet var påskrivet! Bedöm sen om det känns rätt.
 
Nu klarar Vårgårdahus kraven med bergvärme redan nu men bergvärme är inget jag vill ha. Att sedan tycka att alla husfabrikanter redan nu ska ha anpassat sig till Boverkets nya regler tycker jag är lite mycket att begära. Många hus som säljs nu har en bygganmälan som ligger innan årsskiftet vilket ger de gamla reglerna - därav de lite olika beskeden från fabrikanterna.

Om du väljer bort hus pga att fabrikanten inte redan nu klarar reglerna som ska gälla för hus som bygganmäls efter årsskiftet så tycker jag att du gör fel - men det är min åsikt. De flesta husfabrikanter väntar på nya effektivare värmepumpar från exempelvis Nibe men de har ännu inte fått specar på pumparna.

I vilket fall som helst så känns det som dött lopp mellan Myresjö och Vårgårda när det gäller energieffektivitet...
 
Hej!
Vi bygger med Vårgårdahus och vi är mycket nöjda.
Bara en sån sak som att huset levererades prick den dagen som vi för 10 månader sedan kom överens om är inte illa. Inte en enda försening, inte ett enda besvärligt samtal.

Väggar och hela huset andas äkthet och kvalité, att te.x. jämföra med Smålandsvillan som är en del av Myresjöhus, byggs i samma fabriker.

Lycka till....
 
Spirrou skrev:
Väggar och hela huset andas äkthet och kvalité, att te.x. jämföra med Smålandsvillan som är en del av Myresjöhus, byggs i samma fabriker.

Lycka till....
Menar du att Smålandsvillan och Myresjöhus byggs i samma fabriker?

Myresjöhus byggs i Myresjö. Och Smålandsvillan byggs i Vrigstad och Sundsvall. Inte alls samma fabriker.

Vi bygger ett hus från Myresjö och är hittills mycket nöjda. Skall snart ner till fabriken på besök och huset levereras om tre veckor...

Lycka till med ert Vårgårdahus!
 
  • Gilla
rebban_5 och 1 till
  • Laddar…
Smålandsvillan och Myresjöhus ägs av samma företag, huvudkontoret är detsamma i Vrigstad. Smålandsvillan har egen fabrik men köper ytterväggarna av Myresjöhus.
 
Hur ser prisbilden ut då? Jag menar om man jämför äpplen och päron vilka är då billigast?
 
En äpplen och päron jämförelse ger att Vårgårda är billigare. Situationen är inte lika klar när ett försök görs att jämföra apelsiner med apelsiner....
 
För oss blev det billigare med Myresjöhus. 10 m2 mindre men mer väldisponerat och med högre standard.

Vi hade bestämt oss för ett "Bo 141" från V-hus men ändrade oss och väntar nu på vårt "Stallgården från M-hus. Bloggar om bygget på www.buxbo.se
 
Hur går det med alla tankar? hur långt har ni kommit?
 
Vi valde Myresjöhus till slut och hoppas att valet var rätt. Just nu står vi inför slutlig beställning och hoppas inte att det blir för många överraskningar...
 
  • Gilla
Wally 91
  • Laddar…
Får man fråga vad det var som vägde över till deras fördel?
 
Främst berodde det på att de hade erfarenhet av att bygga det hus vi ville bygga. Skulle vi modifera andra husfabrikanters hus så det passade blev priset iofs bättre - men inte så mycket bättre att det var värt att ta chansen.
 
Hej mabraham

Vi valde också Myresjö pga allt verkar fungera. Vi har ändrat mycket på befintligt hus och det har inte varit några som helst problem. Vid kontakten med byggledaren fick vi också ett mycket gott intryck,bra magkänsla med andra ord. Lycka till med ert hus :)
 
Molarin; Blev Stallgården billigare för er än Bo 141? Undrar om Myresjöhus har större variationer i sina priser i olika delar av landet än vad andra leverantörer har. Vi har kollat på båda och Bo 141 akulle kosta ca 1,8 och Stallgården 2,15 så för oss skulle stallgården vara 350 000 dyrare.

Tycker jag ser mest hela tiden här på forumet också hur folk anger priser på Myresjöhus inkl. en massa tillval som ligger långt under standardhus-priset i Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.