Står i valet och kvalet mellan två husmodeller, det är LB-hus Ugglan 135 och A-hus Basic #3, nedan följer en jämförelselista

Stommonterat LB: 1237800 kr (takpannor, plåt, målning kvar att göra på utsida)
A: 1259000 kr (300 mm grundisolering, färdig utsida ex. målning STORT PLUS!)
Kran, bod, wc LB: vet ej om det ingår i SM
A: 30000 kr

Tillval:

Ryggåstak v-rum LB: 34410 kr
A: 42700 kr
Innerdörrar Addera vit LB: 5820 kr
A: 8160 kr
Plåtbeklädnader i silver LB: 2400 kr
A: 2500 kr
Extra Wc/dusch LB: finns standard (dock inte med dusch)
A: 10980 kr
Liggande panel LB: går ej att få (än)
A: 5000 kr

Avdrag:

Kök LB: 36430 kr
A: 24630 kr
Vitvaror LB: 24950 kr (inkl. torkskåp)
A: 28000 kr (inkl. tvättmaskin)
Golv LB: 31430 kr
A: 27300 kr
Kakel och klinkers LB: ingår ej i SM
A: 13775 kr

Det var de viktigaste priserna i huset, nu till övriga jämförelser som är av vikt:

LB har 230 mm väggisolering och lättväggar medans A har 215 mm väggisolering
LB har Elite X-treme fönster medans A har "vanliga" Elite alu
I LB ingår det 80 cm markfyll medans i A ingår det 20 cm
A-hus kan fås med liggande panel (STORT PLUS vilket jag väldigt gärna vill ha, dock inget måste)
I LB får vi större kök och vardagsrum men det "saknas" ett sovrum (det går dock att få ett till sovrum i LB om man kortar v-rum)
I LB ingår GAR-BO försäkring, ej i A

Sen är det ju så att tomten ligger på landet så vi kanske inte ens får bygga LB-huset för kommun då det är lite funkisstil över det.

Är det något annat jag kanske glömt att jämföra som är av vikt?
 
A
Låter som att LB Är strået vassare i din jämförelse. Är du säker på att inte LB kan ändra panelen föresten?
 
Vi håller på och bygger ett hus ur Ugglan-serien, fast Ugglan 121.. O jag kan säga att vi än så länge är mycket nöjda med både husföretaget och själva huset.. LB-hus har en god standard och en bra kvalite på sina Ugglan-hus, för att ändå vara deras budget-serie..
 
En detalj som jag personligen ser som en väldigt stor fördel med A-hus är att yttertaket är med råspont och papp istället för "masonite-skivor" som jag tror att LB-hus har som standard.
Fast det kanske går att välja till?
Har genom mitt yrke som byggnadsplåtslagare ofta hamnat på villor där läckor vid ränndalar och takgenomförningar beror på dålig tätning pga svårigheter med att göra riktiga underbeslag där taket inte är av råspontstyp!
Om det går, välj till råspont!

(Obs, endast min personliga åsikt baserad på 20års yrkeserfarenhet) ;)
 
När vi beställde huset, så fanns det inget alternativ när det gäller taket.. De sa inget om det iaf.. Men om man tar det med snickarn direkt, så kanske det inte är en omöjlighet att byta ut masonite-skivorna mot råspont istället, mot en extra kostnad (kan tänka mig att de vill ha lite extra för det).
 
Plåtis: Tack! för den upplysningen! nåt jag inte ens tänkt på, det är sådana här reflektioner jag vill ha :) ska fråga LB-hus om det går att få direkt annars lägger jag det själv eftersom det blir jag som lägger taket :)

Anna_Robban: Ja, enligt säljaren så går det inte just nu i alla fall, men ev. efter konferensen LB-hus ska ha i Okt där Ugglan serien kommer få alternativa planlösningar och "de blir lite fränare och fräsigare lite här och där"

limla: Kul att ni är nöjda med ert hus, det är den bilden jag också fått av LB-hus.

Det står just nu 4 -2 till LB-hus...
 
Är du säker på att inte GAR-BO ingår i A-hus? Står de för entreprenaden så känns det ju lite konstigt...
 
benjib skrev:
Är du säker på att inte GAR-BO ingår i A-hus? Står de för entreprenaden så känns det ju lite konstigt...
GAR-BO ingår i A-hus Basic serie, står i vårt kontrakt.

/M
 
Det är stor skillnad mellan 80 cm och 20 cm markfyll, vilket säkert ändå är alldeles för lite. Ytterligare en fördel för LB-hus.
Jag har kikat lite på A-hus basic-serie och tycker att de har alldeles på tok för små kök!
 
MMMGGG: Jag var inte säker på GAR-BO försäkringen så tack för upplysningen :)

ylven: Då jag är gammal köksritare så har jag ritat om A-husets kök så det enligt mig blev bättre, ska försöka scanna in bilden här snart ;)
 
Ja, här kommer den, min dator är knäpp så jag kunde inte tillägga text på bilden men bänkskåpen mot yttervägg är utflyttade 15 cm till förmån för en hylla i liv med fönsterbänk eftter hela väggen (att ha färska kryddor på eller vad som helst, mest som en mysig detalj)
3 st 80 hurtsar med 3 lådor i varje ger rejält med förvaring,
rektangulär häll 80X40 mitt i två 80 hurtsar med 80 kåpa,
2 st långsmala "gluggar" ut mot hall gör köket lite luftigare samt att man får kontakt med hallen från matlagningen,
Det outnyttjade hörnet mot v-rum får bli en infällt vedförråd under bänkskivenivå,
samma ställe fast ovan bänkskiva blir en infälld nisch med jalusi, praktiskt ställe för kaffekokare, brödrost etc.
"stapel brevid detta hörn med infälld Ugn/micro och ev. espressobryggare, lådhurts under allt detta, skåplucka över allt detta.
en STOR rejäl ho (kan nån förklara för mig varför man ens tillverkar den där lilla brevid en halvstor?)
Hörn med "halvkarusell"
Side-by-side kyl/frys

Vad tror du ylven? ;)
 
  • a-hus kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du frågar mig så svarar jag! :) Känns fortfarande inte stort, men det kanske är tillräckligt. Var är skafferiet? Håller med om att det ska vara rejäl diskho, kul och trevlig detalj med tittgluggar mot hallen. Dock har jag aggretioner mot "hörnkök" då det har en tendens att bli väldigt trångt i hörnet om man är flera i köket.
 
Ja, jag kan hålla med om att köket fortfarande är litet men då är ju huset litet också :) personligen tycker jag detta hus har en suverän planlösning med tanke på antal rum på 135m2, perfekt om man har många barn som jag (3st) hade jag haft färre barn hade jag def. satsat på en plan med större kök och vardagsrum istället.

Skafferiet har flyttat in i lådor mannen ;) Du har 6 st stora 80 lådor och 3 mindre 80 lådor, 2 stora 60 lådor och 1 liten 60 låda, sen funkar ju jalusiskåpet som skafferi också.

Men smaken är som baken, hoppas du finner ett hus som passar dig bra, jag tycker det är skitsvårt då man har ganska begränsad budget.

Ha de gött!
 
Om ni bestämmer er för Ugglan så bör ni försöka få offerten innan deras konferens, då de kommer med priser och uppdateringar för nästa år. Räkna med prishöjningar då. Vi fick offert precis innan de höll sin konferens och vårt pris var ungefär 100 000 kr lägre än deras nya. Offerten var bindande 30 dagar för dem, så vi fick det gamla priset men den nya standarden. Nice...
 
Ja det var nice, tack för tipset men enligt säljaren skulle det inte bli någon prishöjning, det va i sommras...förresten fick vi besked från kommunen idag att det vi inte får bygga där vi tänkt p.g.a buller...grejen är att det inte är bullerproblem, men vägen som går utanför är klassad som högt trafikerad fast den i själva verket inte är det...jag är arg idag...fan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.