En liten ämnestråd för den som är intresserad ta del av en mycket enkel jämförelse mellan två elräkningar på två olika hus med olika förutsättningar.

Januari månad gjorde vi av med ganska exakt 2700 kWh på både fritidshuset och bostadshuset. Det skiljer bara nån kWh hit och dit mellan dem. Husen ligger i bergslagen.

Fritidshuset är på 85 m2 boyta under vintern uppvärmt till 15 grader och lika mycket biyta är uppvärmt till omkring 10-12 grader. ITV luft/vatten pump som är mer än 10 år gammal men fungerar som den ska. Isoleringen på huset är modell 1940-1950, alltså inte speciellt mycket.

Bostadshuset är på 250 m2 boyta uppvärmt till 21 grader och 150 m2 biyta uppvärmt till 18 grader. IVT frekvensstyrd bergvärmepump 6 år gammal. Huset har ventilation med återvinning och är mycket effektivt isolerar och byggt 1980.

Som jag skriver så är det bara elförbrukningen jag jämfört. I bostadshuset har vi då inkluderat lyse, tv, spis, varmvatten, tvättmaskin, tumlare, kyl/frys, etc etc i förbrukningen medan i fritidshuset är det bara tomgångsförbrukning på vitvaror och nån lampa här och där.

Ganska bra värden på bostadshuset. Nån som har nån bra ide om vad som är lämpligt göra med fritidshuset för att få ner förbrukningen. Pumpen börjar bli mogen för utbyte
 
Den första frågan är ju om du behöver ha så varmt som 15ºC i fritidshuset när du inte är där. Med vattenburen värme måste du ju ha varmt, men det kanske skulle räcka med 5ºC för att undvika att något fryser.

I vilket skick är fönstren? Har huset satt sig en aning kan det hända att de kärvar i bågarna så att de inte riktigt tätar. I vilket skick är tätningslisterna? Är de i dåligt skick kan det vara en liten insats som gör skillnad att byta lister.

Mer lösull på vinden brukar anses vara lönsamt att lägga på om det går.
 
Jag tycker din rubrik är lite missledande, det är inte typen av värmepump som gör skillnaden, det är isoleringsstandard på två helt olika hus.....
Lösull på vinden är ett bra tips dock.
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.