Hej!

Sitter och jämför bergvärmepumpsofferter och hade gärna velat ha lite "second opinion".

Vi har nyligen köpt ett hus byggt 1979 med soutterängplan (dödsbo) som vi nu ska uppgradera till bergvärme.
Husets stomme är tegel och är på 163kvm boyta, plus 51kvm biyta (garage).

Biytan är idag ansluten till befintligt värmesystem med en radiator som vi kanske kommer att behålla.
Alternativt byta ut detta till en luft-luft värmepumpsystem senare.

Vi kommer samtidigt som vi uppgraderar till bergvärme byta till vattenburen golvvärme i hela huset, detta då vi ändå ska byta allt golv m.m. så vi tänker att vi byter till vattenburen golvvärme samtidigt.

Jag har fått tre olika offerter med Nibe S1256.
Alla har räknat med 13kW värmepump.
Räcker detta till huset?
Man vill väl inte att värmepumpen ska ligga på för höga varvtal.

Hur många watt ska man räkna per kvadratmeter i uppvärmning för golvvärme?
Jag kan läsa allt mellan 40 till 70 watt på olika ställen.

Sedan så har jag fått lite olika erbjudanden på borrdjup, två av dem har med 200m varav en har med 180m.
Är det stor skillnad på verkningsgraden på en 200m borrdjup varav 180m borrdjup?
Offerten med 180m borrdjup är 30 000kr billigare än den med 200m med samma omfattning utöver detta.

Tackar på förhand! 👏
 
En 12-13 kW värmepump borde normalt räcka alldeles utmärkt till det huset men det är ju lite svårt att svara säkert om man inte vet om du bor i Ystad eller Jokkmokk. Tänk på att golvvärme behöver minst 25 cm, normalt 30 cm, isoleringen under för att inte värmeförlusterna neråt ska bli stora. Alltså bila bort all den gamla betongen, gräv ur marken, lägg ny isolering och gjut nya betonggolv med golvslingor i. Normal förläggning av golvvärme ger max ca 50 W per kvadratmeter. Om det inte räcker för huset behöver man tänka till ordentligt. Golvytan får inte bli mer än max 27 grader för att inte parketten ska riskera att skadas och resa sig. När det gäller borrdjupet är det alltid bra att borra lite djupare än man först tänkt sig för att ha extra marginal och även med tanke på framtiden när det är dags att byta värmepumpen.
 
J Josth skrev:
En 12-13 kW värmepump borde normalt räcka alldeles utmärkt till det huset men det är ju lite svårt att svara säkert om man inte vet om du bor i Ystad eller Jokkmokk. Tänk på att golvvärme behöver minst 25 cm, normalt 30 cm, isoleringen under för att inte värmeförlusterna neråt ska bli stora. Alltså bila bort all den gamla betongen, gräv ur marken, lägg ny isolering och gjut nya betonggolv med golvslingor i. Normal förläggning av golvvärme ger max ca 50 W per kvadratmeter. Om det inte räcker för huset behöver man tänka till ordentligt. Golvytan får inte bli mer än max 27 grader för att inte parketten ska riskera att skadas och resa sig. När det gäller borrdjupet är det alltid bra att borra lite djupare än man först tänkt sig för att ha extra marginal och även med tanke på framtiden när det är dags att byta värmepumpen.
Tack för svar! Ska ta med mig detta :)

Huset är beläget i Göteborg, så vi brukar inte få så superkalla vintrar förutom någon dag här och där.

Jag ska kolla på det angående isolering under mot betongplatta men tror vi bör ha runt 25cm redan nu eftrer att vi rivit ut allt gammalt material ned till betongplattan.
 
D
V Vispen123 skrev:
Hej!

Sitter och jämför bergvärmepumpsofferter och hade gärna velat ha lite "second opinion".

Vi har nyligen köpt ett hus byggt 1979 med soutterängplan (dödsbo) som vi nu ska uppgradera till bergvärme.
Husets stomme är tegel och är på 163kvm boyta, plus 51kvm biyta (garage).

Biytan är idag ansluten till befintligt värmesystem med en radiator som vi kanske kommer att behålla.
Alternativt byta ut detta till en luft-luft värmepumpsystem senare.

Vi kommer samtidigt som vi uppgraderar till bergvärme byta till vattenburen golvvärme i hela huset, detta då vi ändå ska byta allt golv m.m. så vi tänker att vi byter till vattenburen golvvärme samtidigt.

Jag har fått tre olika offerter med Nibe S1256.
Alla har räknat med 13kW värmepump.
Räcker detta till huset?
Man vill väl inte att värmepumpen ska ligga på för höga varvtal.

Hur många watt ska man räkna per kvadratmeter i uppvärmning för golvvärme?
Jag kan läsa allt mellan 40 till 70 watt på olika ställen.

Sedan så har jag fått lite olika erbjudanden på borrdjup, två av dem har med 200m varav en har med 180m.
Är det stor skillnad på verkningsgraden på en 200m borrdjup varav 180m borrdjup?
Offerten med 180m borrdjup är 30 000kr billigare än den med 200m med samma omfattning utöver detta.

Tackar på förhand! 👏
Om du ska ha en 13 kW BVP ska du ha 200 m hål (minst). Var i landet ligger huset? Granitberggrund? Hur långt till hälleberget?
 
D datja skrev:
Om du ska ha en 13 kW BVP ska du ha 200 m hål (minst). Var i landet ligger huset? Granitberggrund? Hur långt till hälleberget?
Ok. Vad baseras det på att man ska ha minst 200m hål? Har inte lyckats hitta något på Nibes hemsida om rekommendationer på borrdjup specifikt för en viss storlek på BVP.

Huset ligger i Mölndal söder om Göteborg.
Det är granitberggrund vad jag kan se på geoteknologiska kartor men har ingen aning hur långt till hälleberget.
 
Det är en grov tumregel att man ska minst 200 m borrdjup till en 12 kW värmepump för att borran inte ska bli för kall sedan. Men det beror också på var i landet man borrar och bergarten och grundvattenflöden m.m. så det är väldigt komplext. Brunnsborrarna brukar veta bra men de som skriver offerterna kanske beordrar ett något grunt hål för att kunna hålla nere priset och det kan man få ångra bittert i längden. Du kan titta i SGU's brunnsarkiv/brunnskartan om det finns några grannar med registrerade borror i närheten och hur långt de hade ner till fast berg. https://www.sgu.se/produkter-och-tjanster/kartor/kartvisaren/grundvattenkartvisare/brunnar/ Ser ut att finnas väldigt många borror i åtminstone halva delen av Mölndal.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
D
V Vispen123 skrev:
Ok. Vad baseras det på att man ska ha minst 200m hål? Har inte lyckats hitta något på Nibes hemsida om rekommendationer på borrdjup specifikt för en viss storlek på BVP.

Huset ligger i Mölndal söder om Göteborg.
Det är granitberggrund vad jag kan se på geoteknologiska kartor men har ingen aning hur långt till hälleberget.
Helt enkelt så att du får bara ut ett visst antal watt värme per meter värmeslinga. En 13 kW pump innebär att den "vill" ta ut ganska mycket energi ur berget. Vi har en 12 kW pump på ett 180 m hål, vilket går precis. Ju djupare hål, desto bättre verkningsgrad, något förenklat.
 
V Vispen123 skrev:
Ok. Vad baseras det på att man ska ha minst 200m hål? Har inte lyckats hitta något på Nibes hemsida om rekommendationer på borrdjup specifikt för en viss storlek på BVP.

Huset ligger i Mölndal söder om Göteborg.
Det är granitberggrund vad jag kan se på geoteknologiska kartor men har ingen aning hur långt till hälleberget.
Avgörande är vad huset behöver för värmeeffekt vid t ex -18 grader utomhus. Man räknar annars på DVUT som i Göteborg lär ligga på max ca -15 grader. Om huset behöver 10 kW värmeeffekt vid DVUT räcker 200 m borrdjup under förutsättning att:

1. Det inte finns flera borrhål/bvp i närområdet, ca 20 m radie
2. Det finns flödande grundvatten omkring borrhålet/berget som ni hämtar värmen ifrån.

Om punkt 2 inte uppfylls och borrhålet är för grundt kommer värmeeffekten att minska med tiden.

Tänk på att det är borrhålet som levererar värmen, bvp är endast en konverterare.
 
Nissens
D datja skrev:
Om du ska ha en 13 kW BVP ska du ha 200 m hål (minst). Var i landet ligger huset? Granitberggrund? Hur långt till hälleberget?
Elpatronens storlek har absolut ingenting med borrhålet att göra…
 
Nissens Nissens skrev:
Elpatronens storlek har absolut ingenting med borrhålet att göra…
Hur kom elpatronen in i bilden? Eller har inlägget ändrats?
 
Nissens
L lob skrev:
Hur kom elpatronen in i bilden? Eller har inlägget ändrats?
13kW anger väl storleken på elpatronen? Så är det på min IVT i alla fall. Den finns i olika effektnivåer, men själva pumpen är densamma.
 
13 kW anger maximal värmeeffekt på själva värmepumpen under gynnsamma omständigheter. El-patronen brukar då vara t.ex. 9 kW men det beror också på värmepumpens effekt hur stor el-patronen brukar vara.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
13kW anger väl storleken på elpatronen? Så är det på min IVT i alla fall. Den finns i olika effektnivåer, men själva pumpen är densamma.
På min Nibe är det pumpens effekt som anges iaf. Nibe 1255-16. Effekten på elspetsen är utöver detta.
Så var det f.ö på IVT förut också. Då hade jag en Greenlune 11 kw.
/LOB
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Nissens
L lob skrev:
På min Nibe är det pumpens effekt som anges iaf. Nibe 1255-16. Effekten på elspetsen är utöver detta.
Så var det f.ö på IVT förut också. Då hade jag en Greenlune 11 kw.
/LOB
Så du menar att det sitter olika kompressorer i olika s-1256 tex?

Nejdå, jag har en IVT495Twin med ca14kW elpatron. Värmepumpsdelen ger inte mer än 4kW ändå.

Jag tror att det är samma värmepump med olika elpatroner. Hur mycket energi du kan få ur pumpdele beror på tex hur djupt borrhål du har. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Så du menar att det sitter olika kompressorer i olika s-1256 tex?

Nejdå, jag har en IVT495Twin med ca14kW elpatron. Värmepumpsdelen ger inte mer än 4kW ändå.

Jag tror att det är samma värmepump med olika elpatroner. Hur mycket energi du kan få ur pumpdele beror på tex hur djupt borrhål du har. 😊
På riktiga värmepumpar så anges hur mycket du får ut vid kompressordrift. 😉
Sen kompletteras det ofta med en ungefär lika stor elpatron för nöddrift och eventuell spets.

De varvtalsstyrda kompressorerna kan dock ha en kraftigare kompressor som man stryper i mjukvaran, exempelvis fungerar Daikin Altherma Geo3 så, 8kW-modellen är en strypt 10kW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.