• Gilla
Einh
  • Laddar…
Funderar över kolumnen med årsförbrukning? Finns ju de som har dåligt SCOP vid 55 grader och ändå har en lägre årsförbrukning än en annan maskin som har högre SCOP?
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
G
Varför skulle en varvtalsstyrd dra mindre energi per år om maxeffekten är samma som en on-off?
30 eller 60W/m2, vid vilken utetemp? Dut kanske...
 
Det finns annat som också kan vara intressant utöver rena siffervärden.
Bytte förra året från en femton år gammal pump. Den gamla hade ett välstrukturerat menyträd som var lättnavigerat. Den nyas menyer är föga användarvänliga och jag behöver ofta falla tillbaka på manualen. Vissa delar nås genom trycka en knapp några sekunder. För att se temperaturer måste dessa laddas, vilket tar några sekunder. De hålls inte aktuella utan måste laddas om för att se om de har ändrats.
När den nya har värmt upp varmvattnet till inställd temperatur kopplar den direkt om vattenflödet till radiatorerna vilket gör att drygt femtigradigt vatten strömmar ut i rören som då knäpper.
Så det är inte lätt att välja pump bara efter siffror och broschyrer.
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
B
Alltså, det är inte några problem att ha stor pump, MEN, det måste till en tank, ALLTID tank,,, det mår pumpen bra av.
 
  • Gilla
leifa.k och 2 till
  • Laddar…
V Varmtägott skrev:
Det finns annat som också kan vara intressant utöver rena siffervärden.
Bytte förra året från en femton år gammal pump. Den gamla hade ett välstrukturerat menyträd som var lättnavigerat. Den nyas menyer är föga användarvänliga och jag behöver ofta falla tillbaka på manualen. Vissa delar nås genom trycka en knapp några sekunder. För att se temperaturer måste dessa laddas, vilket tar några sekunder. De hålls inte aktuella utan måste laddas om för att se om de har ändrats.
När den nya har värmt upp varmvattnet till inställd temperatur kopplar den direkt om vattenflödet till radiatorerna vilket gör att drygt femtigradigt vatten strömmar ut i rören som då knäpper.
Så det är inte lätt att välja pump bara efter siffror och broschyrer.
Det blir tyvärr vanligare överallt att menyer och användargränssnitt blir usla tycker jag. Trots att tekniken ger fler möjligheter idag.
UX är tydligen svårt för de som jobbar med det.....
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
G gg_skane2 skrev:
Funderar över kolumnen med årsförbrukning? Finns ju de som har dåligt SCOP vid 55 grader och ändå har en lägre årsförbrukning än en annan maskin som har högre SCOP?
Jag frågade Robin och han svarade, med reservation för att han tycker det är svårt att förklara.

"Tittar man på två värmepumpar som har en viss märkeffekt - t.ex 10 kW är det inte säkert att man i energimärkningen sedan använder samma värde när man testar värmepumparna. Tillverkaren väljer en P-design som de anser passar bra för deras värmepump - vanligen väljer man en P-design som gör att SCOP-värdena blir så bra som möjligt. P-design kan likställas vid en storlek på ett hus. Väljer den ena 7 kW och den andra 8 kW som värde för P-design testas värmepumparna mot hus som är olika stora helt enkelt. Den standard som används för dom här beräkningarna är EN14825. I årsförbrukningen tar man heller inte med produktion av varmvatten. Vanligen ger en P-design som är lite lägre ett bättre SCOP.
 
G OMathson skrev:
Varför skulle en varvtalsstyrd dra mindre energi per år om maxeffekten är samma som en on-off?
30 eller 60W/m2, vid vilken utetemp? Dut kanske...
Frågade Robin här också och han säger så här:

"Man kan nog förklara det med att värmepumpen jobbar mer direkt mot värmesystemet och är mer exakt i hur den producerar utefter det energibehov som föreligger. ON/OFF-tekniken blir mer trubbig. Kompressorn i en varvtalsstyrd maskin drar mindre el då den inte går på maxbelastning.

Den ungefärliga effektberäkning gäller vid DUT (Dimensionerande ute temperatur) - dvs den kallaste dagen för den plats huset är placerat."
 
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tittar man på två värmepumpar som har en viss märkeffekt - t.ex 10 kW är det inte säkert att man i energimärkningen sedan använder samma värde när man testar värmepumparna.
Det är ju rena rama bedrägeriet om det inte samtidigt åtminstone framgår vilket effektuttag SCOP-siffran baserar sig på.

Har detta också något att göra med att SCOP är så mycket bättre för de varvtalsstyrda pumparna?
Som ju inte nödvändigtvis behöver köras lika "hårt" som en on/off-pump.
 
G
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Frågade Robin här också och han säger så här:

"Man kan nog förklara det med att värmepumpen jobbar mer direkt mot värmesystemet och är mer exakt i hur den producerar utefter det energibehov som föreligger. ON/OFF-tekniken blir mer trubbig. Kompressorn i en varvtalsstyrd maskin drar mindre el då den inte går på maxbelastning.

Den ungefärliga effektberäkning gäller vid DUT (Dimensionerande ute temperatur) - dvs den kallaste dagen för den plats huset är placerat."
Ja så kan det nog vara, särskilt om man har en mindre mängd vatten i systemet och ofta har en är-temp som är högre än bör, lägre verkningsgrad. Själv har jag acctank och då blir det inte så.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ja så kan det nog vara, särskilt om man har en mindre mängd vatten i systemet och ofta har en är-temp som är högre än bör, lägre verkningsgrad. Själv har jag acctank och då blir det inte så.
Det är fascinerande, jag har 2 acctankar som jag låter värmepumpen använda som arbetstank.
Men innan jag började att stänga av all värmeproduktion pga timmötning och tidvis astronomiska elpriser, så körde jag bara mot den ena på 800l.
När jag ville öka lagringen maximalt och kopplade in ytterligare 500l på returen från huset så upplever jag att COP (räknas ut via loggning var 20e sekund) ökade med iaf.0.4 .
Det är rätt mkt.
 
C cpalm skrev:
Det är ju rena rama bedrägeriet om det inte samtidigt åtminstone framgår vilket effektuttag SCOP-siffran baserar sig på.

Har detta också något att göra med att SCOP är så mycket bättre för de varvtalsstyrda pumparna?
Som ju inte nödvändigtvis behöver köras lika "hårt" som en on/off-pump.
För varvtalsstyrda pumpar brukar tillverkaren ange en "nominell effekt" som är lägre än maxeffekten. Då blir det den effekten som används vid jämförelser med on/offpumpar och eftersom den varvtalsstyrda går på dellast och har bästa möjliga COP och kan gasa på vid behov istället för att koppla in elpatronen så vinner den.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
För varvtalsstyrda pumpar brukar tillverkaren ange en "nominell effekt" som är lägre än maxeffekten. Då blir det den effekten som används vid jämförelser med on/offpumpar och eftersom den varvtalsstyrda går på dellast och har bästa möjliga COP och kan gasa på vid behov istället för att koppla in elpatronen så vinner den.
Och när den ska "gasa på" krävs väldigt bra (djupa/dyra) borrhål, ofta kan inte gamla hål användas för de är för grunda.
 
Riktigt så enkelt är det inte. Borrhålet är ganska värmetrögt, så det klarar av att värmepumpen gasar på då och då. Därför dimensionerar man hålet för det totala energiuttaget, inte effekten.
Däremot ökar ju den totala mängden energi man plockar ur hålet om man byter från en pump som kräver en viss mängd elspets till en pump som klarar sig utan.

En varvtalsstyrd pump är dessutom bättre på att plocka ur maximalt med energi ur ett kort hål eftersom den anpassar effekten så att man hela tiden tar ut det som går utan att hållet blir för kallt. En on/offpump stänger av när hålet blir för kallt och väntar på att det ska bli ett antal grader varmare igen innan den startar.
Därför förordar jag varvtalsstyrd värmepump om man har ett klent borrhål.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tack, men det känns som att man har gjort en extrem förenkling av ett stort beslut som man kommer leva med / plågas av under lång tid (som min Nibe split luft-vatten plågar mig än idag). Jag funderar på ny värmepump och jag känner att det är ett par aspekter som helt saknas:

Köldmedie, vilka ska man undvika? Det är ju inte alltid bäst att vara först med något nytt med tanke på pålitlighet, samtidigt vore det väldigt surt att köpa en värmepump som det inte går att serva om några år för att köldmediet har blivit förbjudet och ersättaren inte passar i systemet.

En- eller trefaskompressor, och finns effektvakt? Det kanske är trefas på de flesta bergvärmepumpar? I så fall ökar ju behovet av en effektvakt, det går inte att "tömma en fas" som man kan göra annars. I mitt fall står kostnaden att lägga till en effektvakt emot kostnaden för att säkra upp till 20 A, vilket kanske är en billigare lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.