Har googlat massor efter någon riktig jämförelse av olika bolag och vad dom egentligen täcker, men har inte hittat någon.
Måste man lus läsa allas avtalsbrev och stryka under allt viktigt o jämföra själv :(?
 
Ja det får du nog räkna med. Jag tror inte att det går att göra någon sorts matris, de olika bolagen har i princip samma villkor i stora drag, men detaljerna skiljer. Och olika tilläggsmoment skiljer stort.

även saker som tabeller för åldersavdrag skiljer förvånansvärt mycket, och där ligger även skillnader i gränsdragning mellan olika sorters åldersavdrag.

Jag vill också passa på att varna för Folksam. Deras reseförsäkrings del i hemförsäkringen täcker i princip ingenting ifall du besöker en vårdinrättning här hemma inom 3 månader före en resa.

Övriga bolag har samma undantag, men med undantag till undantaget, att försäkringen gäller iallafall om skadan utomlands är en oväntad försämring av det man sökte vård för innan resan. Folksam har alltså inte det undantaget till undantaget, vilket de är ensamma om bland de större bolagen.

En släkting till mig avled i somras på ett sjukhus i Milano, pga. att Folksam vägrade ta hem henne. Hon led av cancer sedan över 15 år, den blev hastigt försämrad under resan. Sjukhuset i Milano gav ingen annan vård än syrgas, ingen vätska, inget dropp ingen föda i 3 dygn. Svenska sjukhuset (som lyckats ge henne ett aktivt liv i typ 16 år) har aldrig hört talas om att en patient inte tagits hem i ett sådant läge.

Så antag att du skall resa till USA till nyår, du får en förkylning i Oktober, som är illa nog för ett besök på vårdcentralen, du blir helt frisk. Men så på nyårsafton i New York blir du rejält sjuk, får lunginflammation. Då är du helt utan försäkringsskydd ifall du har Folksam. Du får ta alla vårdkostnader själv, kan bli 100 000 eller mer.
 
Redigerat:
O
Det är verkligen värt att tänka på Folksams reseförsäkring. För min del reser jag ytterst sällan, för att inte säga aldrig...
Den längsta trippen utomlands är till finland, fast då kliver jag inte av båten :) Tycker att det är hemskt att höra hur ett stort FB fungerar i praktiken...
Jag har för mig att det finns nån sajt som gör nån jämförelse, där man kan bryta ner saker i detaljer...
Och sedan fundera på vad man prioriterar...
 
I den länker hittar man inte de "finstilta" skillnaderna, som det jag påpekade om Folksam och reseskydd här ovan.
 
Fairlane
Nej, det är riktigt att de inte har med alla detaljer, men det ger en bra grund att stå på för att se vilka bolag man vill titta vidare på.
 
D
Hempularen, det var verkligen beklagligt med det fallet du rapporterade och om jag inte missminner mig så togs det även upp i media vid tillfället? Men i alla fall, så tror jag att man för de flesta försäkringsbolag kan hitta enskilda skaderegleringar/beslut där man kanske inte håller med helt och hållet. Men riktigt så dålig tror jag inte Folksams reseförsäkring är att du med fog kan påstå att "Deras reseförsäkrings del i hemförsäkringen täcker i princip ingenting ifall du besöker en vårdinrättning här hemma inom 3 månader före en resa". På något vis måste ju besöket på vårdinrättningen korrelera med skadan på resan, för att de skall neka ersättning (och i det fallet du angav så fanns det ju en klar korrelation, även om man rent medmänskligt kan tycka att man ändå kunnat göra något).
 
Jo alla bolag har udantag som ungefär säger att om du uppsökt vårdinrättning i Sverige inom 3 månader före avresan, så gäller inte försäkringen för det du sökt vård för.

Men min poäng är att Folksam är ensamma om att INTE ha tillägget att försäkringen iallafall gäller om skadan utomlands är en oväntad försämring i förhållande till det man sökte vård för innan resan.

Övriga bolag har alltså ett tillägg i villkoren att OM skadan är en oväntad försämring av det du sökte vård för, så gäller försäkringen iallafall.

Så om vi tar ett fiktivt fall. Du köper en resa nu. några veckor före avresa blir du förkyld, det blir lite värre än en vanlig förkylning så du går till vårdcentralen. Innan avresan känner du dig helt frisk. och så får du lunginflammation på resmålet. Då är du helt oskyddad om du har folksam som bolag.

Men övriga bolag (har inte kollat alla) ersätter eftersom det är en oväntad förvärring av det du sökte vård för.


Det undantaget till undantaget är väldigt viktigt. För det är väl klart att OM man är jättesjuk så reser man inte av självbevarelsedrift. Men OM den där förkylningen dels är borta, dels aldrig var så himla illa. Så tror jag att de flesta väljer att resa, man stannar inte hemma bara för att man var lite hostig för 3 veckor sedan. Men då är du alltså oskyddad om du har Folksam.
 
Fairlane
Är det helt säkert att man kan dra slutsatsen att man inte får hjälp för en lunginflammation efter att ha varit förkyld, pga det som inträffade med cancern? Jag tycker inte det är helt jämförbart, men vad som gäller vet jag inte och det vet man nog inte förrän man har testat.

Jag har bekanta som har fått mycket bra hjälp från Folksam i olika sammanhang och andra som inte vill ha med att göra. Det stämmer nog med valfritt bolag.
 
D
Hempularen, jag är helt på det klara med skillnaden i försäkringsvillkoret på denna punkt, då jag lusläste villkoret hos Lf Gbg och jämförde med Folksam och du har rätt i att det är en distinkt skillnad i detta avseende. Men det jag bara ville påpeka var att jag tyckte du hårddrog det lite väl kraftigt när du sa att försäkringen "täcker i princip ingenting ifall du besöker en vårdinrättning här hemma inom 3 månader före en resa". Det finns ju massvis som försäkringen täcker som inte har med sjukdom att göra och jag håller inte heller för otroligt att man skulle kunna få ersättning även för sjukdom om besöket på vårdcentralen inte kan bevisas ha någon korrelation till sjukdomen under resan.

Men jag har inte 100% tilltro till försäkringsbolag heller, så jag kan förstå din misstro. Jag har dock fått bra hjälp av samtliga försäkringsbolag jag har haft anledning att få ersättning från, förutom Danske Bank/AIG som var tvungna att bli fällda i ARN innan jag fick ut ersättning från dem.
 
Fairlane skrev:
Är det helt säkert att man kan dra slutsatsen att man inte får hjälp för en lunginflammation efter att ha varit förkyld, pga det som inträffade med cancern? Jag tycker inte det är helt jämförbart, men vad som gäller vet jag inte och det vet man nog inte förrän man har testat.

Jag har bekanta som har fått mycket bra hjälp från Folksam i olika sammanhang och andra som inte vill ha med att göra. Det stämmer nog med valfritt bolag.
Fallet med cancern kan vi lämna bakom oss. Men den gjorde mig medveten om skillnaden i villkor.

Så OM vi tar mitt exempel med lunginflammationen så kommer inte Folksam att ersätta dig OM de följer sina skrivna villkor. Andra bolag kommer att ersätta dig enl. sina villkor. Men jag är medveten om att vissa bolag ofta ersätter lite mer generöst än den strikta tolkningen av villkor, framförallt om det inte är en jättedyr skada (i cancerfallet beräknades en hemtransport kosta 500 000, vilket samlades ihop inom släkt och vänner, men för sent).

Men den distinkta skillnaden med Folksam är att om du behöver besöka en vårdinrättning för någonting överhuvudtaget, även en stukad tumme, före en resa. Så tar du en stor risk om du genomför resan. Om du drabbas av osannolika komplikationer så har du inget försäkringsskydd.

Det i sin tur innebär att i mina ögon är försäkringen helt oanvändbar, du kan aldrig veta om du kommer att råka ut för någon trivial åkomma under tiden mellan beställning av resan och avresa. Har du Folksam som hemförs. så måste man teckna en separat reseförsäkring om man skall våga resa.
 
Man har ju inte tid läsa alla punkter, förstå, tänka efter och jämföra. Man får väl kolla några bolags förslag på de viktigast punkterna och punkter där man möjligen avviker från normalkunden, om man har något som är ovanligt värdefullt tex. Som tidigare skrivits är det där med skador på byggnad, åldersavdrag och reseförsäkringsbiten viktiga delar. Ibland skiljer aktsamhetskraven så somliga åker på larmkrav och andra inte för samma objekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.