Håller på att titta på att förbättra ventilationen i en villa från 1928 som idag har dåligt självdrag efter att alla fönster bytats till nya moderna energi fönster.
Har tittat på lite olika FTX system om fastnade för enervetns Pelican green HP men tyvärr visade det sig att det huset är förlitet (115m2 boyta +50m2 källare) för att det ska fungera bra.

Enervent kör ju med en kombination av roterande värmeväxlare och inbyggd värmepump vilket gör att den inte bara återvinner utan även kan klara sig utan tillskottsvärme (i vissa fall även stå för uppvärmning).
Vilka andra system finns det som har liknande lösningar?
Att köra kyla i systemet är inte aktuellt men det bör ha automatisk sommar kyla med ex nattluft. Har sett system där man får sätta in en sommar kasset men det känns ganska föråldrat.
 
Okej, Jag tolkar bristen på svar som att det inte finns något liknande FTX system som Enervent har.
Om man breddar frågan. Vilka system finns det som kör med någon form av värmepump. Det jag vill i från är att behöva eftervärma luften med el eller vatten (om det nu går)
 
Har varit några fabrikat som gjort liknande lösningar, men tror att då aggregatet blir förhållande vis dyrt har det inte blivit någon lönsam produkt och det har lagts ner.
http://www.termavent.se/ har ett liknande aggregat men aldrig sett det i drift.

På små aggregat är det rätt små effektbehov för eftervärme, och att lösa det med en i byggd värmepump tycker jag känns som en onödigt komplicerad lösning (mer som kan gå sönder).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.