Hej!
Har en idé om att man kanske skulle kunna jämföra och ev kunna räkna ut vilken verkningsgrad olika pannor verkligen ger. kan man räkna ut det om man t.ex. mäter fukthalten på veden håller sig till ren björkved och har björkvedens energiinehåll som referens, väger vedinlägget och ser vad det ger för temperaturhöjning i tanken? någon som vet om och i sådana fall hur man skulle kunna räkna ut en verkningsgrad från dessa parametrar? tänkte att om man kunde använda vedsort, fukthalt och vikt i stället för dyr utrustning för rökgasanalys skulle kunna få till en liten kunskapsbank här på forumet som folk skulle kunna ha som stöd när dom ska välja panna, nu när vi går mot varmare tider har man ju möjlighet att stänga av värmen till huset medans man eldar för att få ett rättvisande resultat. synpunkter på detta samt gärna förslag på om och hur man skulle kunna räkna för att få fram ett rättvisande värde.
 
Jag räknade lite på testet av trebema pannan. Den hade gett 898Mj på 5.64 timmar. Och 3,6Mj = 1Kwh kan man då säga att pannan har gett 44,2kwh/tim? Kan det stämma på en Kalmar V33?
 
Det verkar ju lite konstigt om den ger 44kwh i snitt? borde väl i sådana fall vara läge att döpa om den till V50.
Min tanke med det hela var ju om man med enkla medel kunde testa pannan själv för att se vad den ger. SP s provning i all ära men jag misstänker att i verkligheten så är det få anläggningar som har exakt samma grundförutsättningar utan det varierar en hel del, och då kunde det ju vara roligt att se vad jusst den egna anläggningen ger. kan man göra det så enkelt att man utifrån fukthalten i veden kan bestämma energiinehåll per kg ved och sedan utifrån temphöjningen av en viss vattenvolym få fram lagrad energi i kw och sedan dela det med den framräknade kw som vedinlägget inehåller? och få ut verkningsgraden i procent?
 
Skall man göra det riktigt så är det väl som SP gör. Alla pannor testas likadant efter en standard med kalibrerade mätinstrument.
Vad har man för nytta av Anderssons anläggning som efter hans eget test ger 96% verkningsgrad?
 
Nej, det är väl mer att det skulle vara lite roligt att se om t.ex. olika slags ved ger någon skillnad, eller om man skulle få ett väldigt dåligt värde kanske skulle kunna reflektera över vad det beror på. t.ex. hur och om en dragbegränsare påverkar resultatet. sedan tycker i vart fall jag att det skulle vara roligt att se om de värden som tillverkarna använder i sin marknadsföring stämmer med hur det ser ut i verkligheten och om man under normal användning ligger i närheten av dom värden som testerna ger. Ta t.ex. vidarus pannan dom anger ju en verkningsgrad på 75% men det är ingen som tror på att dom har en verkningsgrad på 75% om man läser trådar där dom pannorna diskuteras, där skulle det ju vara roligt om någon kunde göra ett test och se vart det pekar. men men, går det inte att på ett enkelt vis få fram ett vettigt värde som är någorlunda nära sanningen är det ju ingen idé,
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.