Hej

Finns någon som har bra idé om hur man ska jämföra hustillverkare och utvärdera offerter. Sitter nu i "slutförhandling" med tre tillverkare med i mina ögon fullt jämförbara produktspecifikationer, men väldigt omfattande. Någon som kan komma med hjälp?
 
Vilka tillverkare är det?
 
Det är Trivselhus, Götenehus och Myresjöhus
 
I vårt eget fall tog vi ner det till två-tre leverantörer också och jämförde likvärdiga hus i modell, storlek etc. Det är viktigt, för det är svårt att jämföra alltför olika modeller av hus.

Har du sedan priser på alla husen från de olika tillverkarna är det lättare att gå ner i detalj och jämföra vad man får för pengarna, och framförallt vad DU prioriterar.

Det man ska titta på är bl.a. följande:

- Grunkonstruktion, alltså väggar, tak, isolering, fönster, spån bakom gips i inner och yttervägg etc.
- Uppvärmning, bergvärme eller FLVP standard?
- Standard invändigt såsom köket som ingår (vad får du tillbaka om du väljer bort köket i pengar?), hur mkt pengar får du välja kakel/klinkers för? Vad i vitvaruväg är standard? Är det massiv ektrappa standard eller ej om du bygger i mer än 1plan? Hur mkt pengar ingår det badrumsmöbler för? Är det isolerade innerväggar standard?

Alla leverantörer du nämner har väl ganska så hög standard allmänt.
Myresjö och Götenehus hade vi kataloger hemma för och kikade, men gick aldrig vidare och träffade dem för några offerter.

Av dessa vet jag att GH och TH levererar med bergvärme som standard. Det blir en faktor i sammanhanget för dig gentemot Myresjö som levererar med FLVP. De har bergvärme som tillval och du får nog betala runt 100 000 extra för det.

Är du konstruktionsintresserad och är en sådan som prioriterar det osynliga mer än det synliga så hade jag nog gett ett pluspoäng till Götenehus mellan dessa leverantörer. De har en bra konstruktion yttervägg och råspont som underlagstak som standard.

Trivselhus törs jag nog säga har den högsta standarden invändigt på det som ingår redan från början och du har väldigt mycket att välja på i grundutbudet. Man kan t.om. tycka de har dragit på lite väl mkt i badrummen t.ex. Men inget hindrar dig då från att få en rejäl slant tillbaka och köpa det du önskar istället och spara pengar.

Myresjöhus fick jag uppfattningen av dels efter att ha läst här, och dels efter att ett par kompisar byggt med dem att det blir väldigt mycket tillval med dem. De har t.ex. inte isolerade innerväggar som standard vet jag.

Det är såhär man får hålla på. Sen om något inte är standard hos en leverantör så får man fråga vad de ska ha betalt extra för det, om det är en sak som prioriterar och tycker är viktigt. Ibland är det småpengar i sammanhanget.

Vi valde Trivselhus ska sägas och väntar i nuläget på vårt bygglov.
 
Jag skulle säga att då ska ni gå på magkänsla och bemötande. Alla tre kommer bygga sjyssta hus åt er, och det är gissningsvis olika detaljer som talar för och emot de olika tillverkarna?

Annars håller jag med blizzet ovan i mycket av vad som sägs. Själv tittade vi också på dessa (och några till).
 
Tack. Och vad blev valet, timmelstad?
 
Eksjöhus :D
 
Vi hade också alla 3 på lista men både Myresjöhus och Götenehus föll bort på att de var inte var lika flexibla som Trivselhus... Se gärna till att träffa resp. byggledare om möjligt, en av dem vi träffade var en riktig nej sägare och det där får ni själva ta hand om efter... Där åkte den leverantören ut.... Så vi håller med, gå på magkänslan, vem gör bäst intryck, Ni skall leva med leverantören 1 år framåt. Sedan kan man nog räkna med att nått blir tokigt, MEN vem av dem kommer att lösa detta smidigast..?
 
Jag håller med Timmelstad (med en liten reservation), om alternativen prismässigt och konstruktionsmässigt med de tillval ni vill ha är hyfsat likvärdiga så skulle jag också gå på vad som känns bäst. Men det bästa är om ni kan titta på referensobjekt som de olika tillverkarna byggt i ert område och även höra från kunder hur byggprocessen fungerat. Har det uppstått problem, hur har de lösts och är de nöjda efter inflytt.

Om man ser på det helt krasst så kan de flesta stora tillverkare idag leverera i princip likvärdiga hus, utan den stora frågan om ni i slutänden kommer att bli nöjda handlar om hantverkarna som kommer att sätta ihop huset gör ett bra jobb och det är en lokal fråga som inte är beroende av husföretag. Sen är också avtalsform en viktig del och om problem skulle uppstå så är det väl lite lättare ju färre avtalsparter man har och om man innan har information om hur de tidigare hanterat problem som uppstått.

Jag vet att det kan verka negativt att förutsätta att det kan bli problem och i de flesta byggen så går all bra, men om något går snett är det bra att veta att tillverkaren eller entreprenörerna verkligen tar ett ansvar för att se till att eventuella problem löses och att ni blir nöjda i slutänden.
 
Det där är lite intressant. Jag bygger som sagt med Eksjöhus och jag hade en fråga till min säljare om en av deras anlitade underentreprenörer då det pratats lite om honom på gatan där jag bygger. Det var väl inga konstigheter så, men samtalet flöt vidare in på hur olika husbyggarföretag hanterar när byggen går snett. Han ville inte gå in i detalj på det, men sa bara rent allmänt att i de fall de haft problem inom Eksjöhus som han känner till eller varit inblandade i, så går de hellre in själva och löser färdigställandet än nyttjar sin eller extern (GAR-BO) försäkring, då det ser snyggare ut i slutändan, historiken på försäkringsutnyttjandet är något de vill hålla snyggt, samt att de har konstaterat att det är så få fall att de tjänar på att ta den kostnaden framför att få höjd premie själva.

Jag kan inte verifiera det på något sätt, men så sa han att de resonerade. Min enda tanke är att det låter väl rimligt om man är mån om sitt varumärke. Har ingen kännedom om andra företag, kan tänka mig att de flesta som är måna om sitt rykte resonerar på liknande sätt.
 
Ligger nog mycket i det. Som diskuterat i en annan tråd tidigare här angående Trivselhus s.k. trygghetsförsäkring så är nog en liknande anledning bakom framtagandet av den kanske. Den innebär att TH färdigställer huset själva om det blir strul.
 
Micke o Marie skrev:
Vi hade också alla 3 på lista men både Myresjöhus och Götenehus föll bort på att de var inte var lika flexibla som Trivselhus... Se gärna till att träffa resp. byggledare om möjligt, en av dem vi träffade var en riktig nej sägare och det där får ni själva ta hand om efter... Där åkte den leverantören ut.... Så vi håller med, gå på magkänslan, vem gör bäst intryck, Ni skall leva med leverantören 1 år framåt. Sedan kan man nog räkna med att nått blir tokigt, MEN vem av dem kommer att lösa detta smidigast..?
På vilket sätt upplevde ni att Trivselhus var mer flexibla än Götenehus?
Står själv och väljer mellan dessa hus leverantörer och ett par andra alternativ...
 
Ett exempel är frikyla som inte är ett problem i Trivselhus men inte ens går att projektera in i ett Götenehus. Ett annat är om/att man kan byta ut detaljer emot egna, men har de samma funktion så ingår uppsättningen i alla fall hos Trivselhus. Hos de flesta andra får man själv göra det efteråt eller betala byggaren för att få det gjort... Sedan träffade vi byggledaren för Götenehus och efter det fanns inga tvivel. Tror aldrig jag träffat en större nej sägare och ointresserad människa. Förutom att tala konstat i mobilen under vårt kanske 45 min långa möte så var det enda han sa NEJ, det går inte.... En annan firma sa, vi löser det sedan (yeh right) och Trivselhus tog till sig frågorna och kom med skriftliga svar. Mycket är personberoende, bygg med den Ni får mest förtroende för är mitt råd. I vårt fall Trivselhus...
 
Ta referenser på säljare och byggare, oavsett vem ni väljer !
 
Jag tycker nog att Götenehus och Trivselhus har bättre standard än Myresjöhus. När vi kollade på Myresjöhus (de hade ursprungligen hand om tomten vi köpte) blev jag förvånad över hur lite som egentligen ingick så det slutade med att vi snokade rätt på tomtägaren och erbjöd 30 000 till för tomten för att kunna välja fritt balnd tillverkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.