Varför finns det inte jämför priser på ex, fönster. Det skall visst läggas ned tid på offert och sedan jämföra de olika tillverkarna. Det skall finnas jämförpriser i matbutiker. Varför gäller det inte fönster tillverkare???

Nu letar jag ytterdörrar, kan man inte enkelt specifiera vad de har för U- el K-värde vilka garantier som finns och vilket priset är. Varför skall det vara svårt att hitta information om saker. Det känns som man blir lurad. Andra saker är det lätt att hitta info om. Tillverkare i andra brancher vill att man skall se hur bra deras varor är el vilka bra priser de har.

Är jag ensam om att tycka så här... / Tanja
 
Ja förhoppningsvis är du ensam om att tycka så för det låter ju helt tossigt. :)

Hur hade du egentligen tänkt att du skulle räkna fram ett jämförpris på en dörr? Och om du lyckas, vilket värde har det? Jag tror det är rätt få som helt väljer dörr efter pris vägt mot isolerförmånga eller inbrottssäkerhet.

Jämförpris på skruvdragare, bilar, takpannor, trägolv osv blir precis lika intetsägande. Produkterna har för komplexa egenskaper för att detta skall kunna sammanvägas till ett jämförpris eller någon typ av index.
 
Det som är frustrerande är att allt är så inbakat och svårt att hitta. Jag tror de flesta vill ha mycket för pengarna de lägger ut.

Sladdlös skruvdragare är ganska enkelt du vilka batterier, uppladdningstider och kvaliten på den du handlar. Verktyg är ganska enkelt att handla, du får alltid mycket information om dem och kan väga de olika alternativen motvarandra och sedan välja vilken som uppfyller dina krav. Även om de har tio variabler på ett verktyg, väger man de mot varandra när man skall handla.

Men om du inte har en aning om vad som skulle vara bra el. hyfsade märken. Hur går du tillväga? Det är inte enkelt att hitta information. Många fönster tillverkare har bilder på hur fönstren ser ut i genomskärning, då vet hur de ser ut. Varför har inte dörrtillverkare det eller har jag letat på fel ställen? Det som egentligen fattas är att man får veta vad man lägger sina pengar på.

Råd och rön, har gjort test på ytterdörrar. De mäter in olika variabler i sina tester.
Varje ny bilmodell testas och jämförs med alla andra i klassen.

Det är en djungel av leveratörer, att finns vilken man skall välja tar tid. Men måste ta så mycket tid? Skall jag köpa en mobiltelefon, som är en mycket komplex sak, hittar jag enkelt alla leverantörers modeller som uppfyller mina krav. Måste det vara så olika?

/ Tanja
 
Nu har jag inte handlat fönster så jag har inte koll på exakt vilka parametrar som är intresanta att jämföra på. Men att det skulle vara så enkelt som att bara speca K värde och sedan kunna välja det som är billigast i en publicerad prislista det tror jag inte. Möjligen om du skall ha ett fönster, då kan du åka och hämta det direkt på lagret hos Bauhaus eller någon annan byggmarknad. Du lär få betala därefter också.

Skall du ha fönster till hela huset så finns det ju utrymme för lite prisförhandlingar, en viss tillverkare kanske kan ge bäst pris på paketet om allt följer standard, en annan kanske vinner om du vill ha några i specialstorlek. osv. Dessutom så är jag övertygad om att de olika tillverkarna trycker på olika egenskaper vad gäller färgkvalitet, underhållsfrihet osv. Det deklarerade K värdet uppnår olika tillverkare på olika sätt, det finns olika glastyper etc.


Tar du exemplet med ytterdörren så blir ju det hela ännu mera orimligt. Om man köper en dörr uteslutande efter pris så är det väl bara att åka till Byggmax eller titta i Skånska byggvarors katalog. Jag inbillar mig att en ytterdörr väljer först och främst efter utseende, När man hittat en som passar huset, så försöker man skaffa sig en uppfattning om kvalitet, inbrottskydd etc. Därefter upptäcker man att den valda dören passar bäst på Bill Gates hus som beskrivs i Bloggen eller i London våningen för 1,2 miljarder rent prismässigt och så får man börja om.
 
Det som stör är om jag hittar fyra bra dörrar. Så finns ingen information om dörrarna direkt, utan du måste vara detektiv för varje dörr hitta vad de består av. Måste det var så svårt att ge ut information?

Varför kan man inte vara öppen med vad man säljer och till viket pris, i Sverige?

/ Tanja
 
Jag håller med. Det borde faktiskt inte vara omöjligt att tydligt reovisa t.ex. k- och u-värde. Visst påverkas det av karm etc. men tillverkarna måste väl rimligtvis mäta dessa värden? Om de sedan redovisar under vilka omständigheter de har mätt så är vi en bit på vägen. om alla tillverkare sedan enas om att mäta på samma sätt/under samma förutsättningar har vi kommit en bit till ...

Även om man först väljer efter helt andra parametar som mått och utseende så kan det väl knappast vara unikt för Tanja att ha "kokat ner" listan till några alternativ som man vill välja mellan, baserat på pris i kombination med vissa standardvärden.
 
Snailman
Jag tycker det är skit att det inte står några priser, jag vill veta vad det gör för skillnad om man köper utan spröjs tex och vad olika sorters spröjs kostar, då kan jag väga pris mot 'nyttan' Det är ju omöjligt om man ska begära offerter på allt.

Man vill ju tex veta vad fasta fönster kostar jämfört med öppningsbara.
 
Snailman skrev:
Jag tycker det är skit att det inte står några priser, jag vill veta vad det gör för skillnad om man köper utan spröjs tex och vad olika sorters spröjs kostar, då kan jag väga pris mot 'nyttan' Det är ju omöjligt om man ska begära offerter på allt.

Man vill ju tex veta vad fasta fönster kostar jämfört med öppningsbara.
Tex har Traryd sin prislista på nätet?

Att upphandling/inköp av byggvaror tar tid håller jag med om, det tar enormt med tid, men inte är det väl just produktinformation som är så svårt att få tag på tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.