Hej Byggahus´are

Jag behöver bygga om min gäst-wc och ”min” firma säger att jag måste dra nya rör från grannen under men jag vill veta vad ni tycker först.

Gäst-wc renoverades på 90-talet med en kassett som går från golv till tak. Stam och vatten drog de i golvet, satte en låda över och göt. Vattenrören (i plast?) ligger i de svarta kanalerna. Jag bor överst.
Renoveringsprojekt av gäst-wc med synliga rör i svarta kanaler och avtäckt golvlåda som visar stam och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag kanske grävt min egen grav genom att låta rörisen ta fram fogen till grenröret men vad tror ni om det här?
3D-rendering av ett gästbadrum med synliga rör och en demonterad toalettstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  1. Såga upp lådan mellan stammen och inkommande vatten. Mellanrummet är 22 cm.
  2. Fixa stammen så grenröret roteras 90 grader medurs.
  3. Fixa till en anslutning för spillvatten från handfatet.
  4. Bygga en vägg utan tätskikt mellan stam och inkommande vatten. I väggen finns anslutning för handfatet.
  5. Lägga golv med tätskikt.
Om det blir läckage från inkommande vatten så kommer det ju antingen hamna på mitt golv eller inne i skyddsrören. Den inbyggda wc’n tänkte jag skyddas genom att jag använder en inbyggnadsfixtur.
Tror ni det kan funka?
 
BirgitS
Stammarna är föreningens egendom och något de är ansvariga för. Du får därför inte göra några som helst ingrepp i dem utan att ha fått ett skriftligt lov av styrelsen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Stammarna är föreningens egendom och något de är ansvariga för. Du får därför inte göra några som helst ingrepp i dem utan att ha fått ett skriftligt lov av styrelsen.
Tack! Bra input. Det har jag. I varje fall att ta fram fogen. För om det inte går att fixa till badrummet ska jag ta bort gäst-wc’n och då ska stammen ändå fixas.
 
Förstår inte riktigt beskrivningen.
 
H hempularen skrev:
Förstår inte riktigt beskrivningen.
Det jag inte förstår är hur jag ska göra med det inkommande vattnet. Ska jag verkligen behöva dra nya rör för att firman ska kunna lämna ett SäkerVatten-bevis?

Min tanke var att om jag tänker ha inkommande vattnet i n n e i mitt bostadsutrymme (och därmed skyddar stammen från vattenläckage) så kanske någon med rätt erfarenhet kan ge flipp eller flopp till projektet.
 
Redigerat:
BirgitS
Det får inte finnas några rörskarvar som kan läcka och då droppa vatten i ett icke-skyddat område. Det är den vanligaste anledningen till att man behöver dra om rör.

oshu oshu skrev:
Tack! Bra input. Det har jag. I varje fall att ta fram fogen. För om det inte går att fixa till badrummet ska jag ta bort gäst-wc’n och då ska stammen ändå fixas.
Du har alltså fått lov att ta fram fogen men du verkar vilja göra mycket mer med sånt som du inte är ansvarig för.

Men som hempularen så har jag svårt att förstå allt du vill göra. På bilden från ritningsprogrammet ser det ut som att det kommer upp rör från golvet (via en klack) och sånt är inte enligt branschreglerna.

En inbyggnadsfixtur för toalett ska vara på insidan av ett tätskikt för det kan läcka vatten i cisternens kopplingar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det får inte finnas några rörskarvar som kan läcka och då droppa vatten i ett icke-skyddat område. Det är den vanligaste anledningen till att man behöver dra om rör.


Du har alltså fått lov att ta fram fogen men du verkar vilja göra mycket mer med sånt som du inte är ansvarig för.

Men som hempularen så har jag svårt att förstå allt du vill göra. På bilden från ritningsprogrammet ser det ut som att det kommer upp rör från golvet (via en klack) och sånt är inte enligt branschreglerna.

En inbyggnadsfixtur för toalett ska vara på insidan av ett tätskikt för det kan läcka vatten i cisternens kopplingar.
De där rörskarvarna, gäller det även avloppsrören? De som i vanliga fall ligger i bjälklagret alltså?

Ja, det är just där skon klämmer. På båda bilder syns rör som kommer upp ur klacken. Så är det idag. Det är de rören som firman inte gillar. Jag försöker hitta lösning/argument som gör att jag inte behöver dra om dem.

Den inbyggnadsfixtur jag tänker mig är Gerberit Duofix Sigma TEK eftersom den har integrerat skvallerrör samt tätskikt bakom cisternen. Då behöver inte vägg bakom/under ha tätskikt.
 
BirgitS
Vad säger styrelsen då?
Det är ju på föreningens försäkring det går om de godkänner en lösning och det sen kommer in vatten i golv och väggar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad säger styrelsen då?
Det är ju på föreningens försäkring det går om de godkänner en lösning och det sen kommer in vatten i golv och väggar.
Mmm, det får bli nästa tråd. Nu är det det inkommande vattnet jag ville dryfta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.