Bygger ut och ska även isolera befintlig källare. Tänkte att jag skulle gå på beprövat 100+100mm isodrän/pordrän men priset var rätt högt, speciellt då jag vill upp i kvalitet till ca 100kPa.

Ser då att det finns en EPS-skiva med hål i, Jackon Thermodrän. Antar att det är en uppgraderad superdrän-skiva. Priset är i runda slängar hälften för denna skiva och som konstruktör ser jag egentligen ingen direkt nackdel förutom att den består av EPS. Dock brukar man ju fuska med EPS under golv på mark och med alla små hål bör den torka upp rätt fort de gånger den yttre delen blir blöt. Är väl i princip inte heller någon skillnad mot isodrän/pordrän i det avseendet även om jag nu inte riktigt har koll på bindemedlet för de olika skivorna.

Verkar ha fullgott isoleringsvärde (0,038) och styrdubbar vid montering gör förhoppningsvis att det inte blir alltför stora glipor mellan elementen. Tänker mig i sådant fall en 200mm skiva med pålimmad duk. Hade känts bättre att köra med 100+100mm med förskjutna skarvar men det funkar nog inte så bra med tanke på de horisontella hålen.

Är det någon som har erfarenhet av denna skiva eller några tankar om den?
 
  • Jackon Thermodrän isoleringsskivor med hål för dränering och fiberduk, använda för isolering och uttorkning av källarvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
thaman
  • Laddar…
Hur blev det? Någon recension på thermodrän på gång?
 
Står hemma x-antal pallar men det lär dröja innan det blir dax med monteringen. Blev 100+100mm och hälften med pålimmad duk då 200mm inte gick att få fram. Smidigt med en fasad cellplastlist i ovankant för att få lutning utåt under topptäcklisten. Tror att det blir bra och betydligt bättre pris än isodrän/pordrän.
 
D Danne_83 skrev:
Står hemma x-antal pallar men det lär dröja innan det blir dax med monteringen. Blev 100+100mm och hälften med pålimmad duk då 200mm inte gick att få fram. Smidigt med en fasad cellplastlist i ovankant för att få lutning utåt under topptäcklisten. Tror att det blir bra och betydligt bättre pris än isodrän/pordrän.
Hur gick det.
Jag sitter och funderar på samma. Ska därnera källaren och funderar på termodrän.
 
Följer också med i tråden. Verkar intressant men relativt lite info från folk som gjort dräneringen med Jackon Thermodrän.
 
S salahunreal skrev:
Hur gick det.
Jag sitter och funderar på samma. Ska därnera källaren och funderar på termodrän.
@Danne: hur gick det med din grundisolering med Thermodrän? Något att rekommendera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.